Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rothen
Jag vill Lb reg. min V70 5-04.Har kollat på bilprovningens hemsida, men dom skriver inget klart för olika bilmodeller.Skulle beställa ett lastgaller, men killen sa att Volvo inte har släppt licens på dom! Får jag svetsa ett själv då???
Har även pratat med Volvo, dom rek att ta ut baksätet och ta bort "gardinerna"(airbag). Men det är inget krav.
Då jag snabbt vill kunna ta bort gallret och köra familjen i baksätet undrar jag om någon har exakta beskrivningar så jag på första försöket klarar reg. bes?
rothen skrev:Jag vill Lb reg. min V70 5-04.Har kollat på bilprovningens hemsida, men dom skriver inget klart för olika bilmodeller.Skulle beställa ett lastgaller, men killen sa att Volvo inte har släppt licens på dom! Får jag svetsa ett själv då???
Har även pratat med Volvo, dom rek att ta ut baksätet och ta bort "gardinerna"(airbag). Men det är inget krav.
Då jag snabbt vill kunna ta bort gallret och köra familjen i baksätet undrar jag om någon har exakta beskrivningar så jag på första försöket klarar reg. bes?
Hej
Jo man köper ett galler samt fästen och ett lastgolv av din lokala Volvo handlare som är till en modell v70N VAN såldes BLA i norge
det ska monteras av en auktoriserad volvo handlare, sen ska man ha ett intyg på att det är monterat för att få ett intyg från volvo i göteborg att det är godkänt ihop med sido krockgardinerna när du har allt det kan du regga den hos SBP
Så "ska" det gå till om man inte kan muta nån på SBP

Avråder dig dock att göra det då försäkringsbolaget vid en eventuell skada inte behöver ersätta mer än en passagerare,och övriga tre personer i bilen kan stå utan nåt som helst skydd.
Lycka till
av Addekarlsson
Man kan svetsa gallret själv, bara det är gjort på ett fackmannamässigt sätt, samt att man ska kunna uppvisa intyg åp hållfastheten i gallret.
Man får även montera gallret själv, om de tär fackmannamässigt gjort.
Tolkningsfråga, ja visst. Jag älskar sverige med alla lagar och regler, som alla består av tolkningsfrågor.

Däremot så är det absolut strängeligen förbjudet att ha passagerare i bak om du lastbilsreggar. Du får lixom inte ens ha baksätet där, så det går att sitta i det.
Fäller man baksätet, för att förenkla golvfrågan, så ska sätet fällas på ett sånt sätt att det inte bara kan fällas upp igen.
Får inte ha passagerare bakom gallret, och detta galler ska ju sättas ända framme vid stolarna.

Kör du ändå familjen i bilen, och blir stoppad, så har du sköna konsekvenser att stå för. Och som volvo experten säger, dom som sitter i bak går helt ersättningslösa vid olucka/skada, eftersom dom inte får sitta där.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Svahn
Har dom inte höjt skatten på lätta lastbilar? Hur stor är skillnaden i skatt mellan lättlastbils-reggad och vanlig?
av Johan D
Addekarlsson skrev: Kör du ändå familjen i bilen, och blir stoppad, så har du sköna konsekvenser att stå för. Och som volvo experten säger, dom som sitter i bak går helt ersättningslösa vid olucka/skada, eftersom dom inte får sitta där.

Mvh/ Adde
Måste tyvärr... (eller kanske inte tyvärr) säga att du har fel. Vid en olycka med personskador - ingår alla som är i bilen. Oavsett om de enligt polisen får vara där eller inte.
Hur många som är i bilen i förhållande till vad bilen är regad för - är enbart en polisiär fråga.
Samma sak om du tex "knôr" in 10 pers i en vanligt V70 - regad för fem pers. Alla ingår i skyddet gällande personskada.
av Addekarlsson
Ok, tänker inte säga emot.
Och det är inte tyvärr, det är bara bra nån rättar felaktiga påståenden. :wink:

Mvh/ Adde
av volvo experten
Addekarlsson skrev:Man kan svetsa gallret själv, bara det är gjort på ett fackmannamässigt sätt, samt att man ska kunna uppvisa intyg åp hållfastheten i gallret.
Man får även montera gallret själv, om de tär fackmannamässigt gjort.
Tolkningsfråga, ja visst. Jag älskar sverige med alla lagar och regler, som alla består av tolkningsfrågor.

Däremot så är det absolut strängeligen förbjudet att ha passagerare i bak om du lastbilsreggar. Du får lixom inte ens ha baksätet där, så det går att sitta i det.
Fäller man baksätet, för att förenkla golvfrågan, så ska sätet fällas på ett sånt sätt att det inte bara kan fällas upp igen.
Får inte ha passagerare bakom gallret, och detta galler ska ju sättas ända framme vid stolarna.

Kör du ändå familjen i bilen, och blir stoppad, så har du sköna konsekvenser att stå för. Och som volvo experten säger, dom som sitter i bak går helt ersättningslösa vid olucka/skada, eftersom dom inte får sitta där.

Mvh/ Adde
I och med att du har sido krockgardiner i bilen får du inte sätta i ett galler som du inte kan intyga hindrar krocksäkerheten bara fabrikanten som kan det oavsett bil och modell med "krockgardiner" Har du inga gardiner då går det att bygga ett galler själv och intyga hållsfastheten
hos SBP själv.
Har själv gjort hela proceduren inte roligt att stå hos SBP och få en två på felaktigt registrering och sen inte hinna få den ombesiktigad inom en månad då körförbud infaller
Jag har även kontrollerat med diverse försäkrings bolag som säger att dem inte är skyldiga att ersätta person skador för mer passagerare än bilen är registrerad med men kan någon få fram
fakta som styrker att det inte är så är det välkommet.
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?