Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Conny1
Skulle åka hem från affären i går då det minst sagt regnade ymnigt. Startade bilen som gått som en klocka dit men som nu går som en kratta. Går ej på alla burkar verkar det som. Står -Motorsysten serv. omgående- i displayen samt prestanda reducerad. Stänger av bilen o startar om igen o då går den bra igen. I dag händer samma sak igen. Går bra till affären men samma sak igen när vi ska hem. Nu går det inte att få den att gå bra igen. Har kollat stift o lite sånt man klarar hemma men utan resultat. Vad tror ni det kan vara?? Förmodar att detta kan bli dyrt..... :cry:
Användarvisningsbild
av #27
Åk till volvo och läs av felkoder..

Hur långt har bilen gått???
av Conny1
Bilen har just passerat 14000.
av Conny1
Har läst lite här om etm:en. Låter som något sånt. Läste även att man kan göra rent det själv. Törs man det tro??....
Användarvisningsbild
av greeeken
Conny1 skrev:Har läst lite här om etm:en. Låter som något sånt. Läste även att man kan göra rent det själv. Törs man det tro??....
Kan det itne vara gasspjället som spökar ?
Testa att rengöra , knaske kan hjälpa
av toge
Låter som luftmassemätaren !!! Min bar sig åt precis så där, och den drar massor av bensin om den skulle gå lite ..kolla färddatorn brukar visa på 5,0 l/mil ...låt Volvo verkstan fel söka först ,lätt att byta men dyr att köpa ..håll inte på själv du kan elda upp katalysatorn om du har otur ..
av zooom
Precis de symptomen var det på min förra bil (V70 2.4t) när gasspjället pajade, först fick jag meddelandet: "reducerad prestanda" och bilen kändes orkeslös.

Åk in med bilen så läser de av det på nolltid.

Bytet av gasspjäll kostade närmare 7000 om jag kommer ihåg rätt, men Volvo betalade hela kalaset efter lite bråk med den kundansvarige.
av Conny1
Nu är den på volvoverkstad. Visade sig vara trasig ETM. Går på garantin efter att jag frågat rätt ut om det var så. Men det var inte så att dom talade om det själva. Men jag vill åxå påpeka att dom var INTE otrevliga för det, utan mycket trevliga o tillmötesgående. Det enda krav dom hade var att det skulle vara servad & komplett servicebok från godkänd verkstad sen tidigare. Tur att man har det :D . Ibland lönar det sig att inte snåla!!
av Conny1
Fick tillbaka bilen i dag fixad o klar utan att betala 1 krona. Tack Volvokillarna i Arboga för den fina servicen :D Nu går bilen som en klocka!!
Användarvisningsbild
av #27
Conny1 skrev:Fick tillbaka bilen i dag fixad o klar utan att betala 1 krona. Tack Volvokillarna i Arboga för den fina servicen :D Nu går bilen som en klocka!!
Vad var felet???
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]