Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av pippirull
är det svårt att byta bromsklotsar på en s60 - 02 gäller framhjulen
tacksam för svar :oops:
av Teemu
observera också att en 7mm insexnyckel inte är så vanlig, så kolla att du har en sådan hemma.
//Teemu
av Volve
I Haynes bok står det att man ska tömma en del av bromsvätskan ur huvudcylinderbehållaren innan man trycker tillbaka bromsokskolven för att förhindra översvämning.

Detta hittar jag inte i ngn annan beskrivning.

Vad säger ni som bytt belägg, är det viktigt att tömma ur en del eller är risken liten att det svämmar över? Vill helst inte slabba med bromsvätska om det inte är nödvändigt...

Jag har förvisso en V70-02 men antar att metoden för byte och komponenterna är desamma som för S60.
Användarvisningsbild
av greeeken
Volve skrev:I Haynes bok står det att man ska tömma en del av bromsvätskan ur huvudcylinderbehållaren innan man trycker tillbaka bromsokskolven för att förhindra översvämning.

Detta hittar jag inte i ngn annan beskrivning.

Vad säger ni som bytt belägg, är det viktigt att tömma ur en del eller är risken liten att det svämmar över? Vill helst inte slabba med bromsvätska om det inte är nödvändigt...

Jag har förvisso en V70-02 men antar att metoden för byte och komponenterna är desamma som för S60.
Nej ja tömde ingen vätska när jag bytte klossarna fram.
av MP
byta bromsar fram e lättare än på en gammal 240 och nej du behöver inte tappa ur broms vätska om du nu inte har fyllt på iofs men håll ändå ett öga på nivån med jämna mellanrum vem vet :roll:
av jbl
7mm insex nyckel finns på biltema att köpa löst.
Användarvisningsbild
av Nexus
Är klossarna mycket slitna och du har fyllt på bromsvätska innan så lär det rinna över när du pressar tillbaka kolvarna helt.
Bättre ta det säkra före det osäkra och suga ur lite innan :wink:
av Volve
Yes, jag fick tömma ur lite bromsvätska när jag pressade tillbaka kolvarna.

Nu har jag fått luft i systemet så det blir till att lufta imorgon. Jag bytte klossar på framhjulen. Behöver man lufta på båda hjulen (el alla fyra?)?
Användarvisningsbild
av #27
Hur kunde du få luft i systemet??

Du kan börja med att lufta fram och se om det blir bättre.

Nytt lås kostar ca. 500 kr och enkelt att by[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu kommer ju resten av bilen att se matt ut i j&au[…]

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]