Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hamster
Hej ni alla!

Är det någon som har provat att koppla in bärbar Mp3-spelare i bilen med något som man kan göra med ipod? För jag tycket att Mp3-sändare ger sämre ljud.
av Pelle
Köp en riktig AUX ingång !

Då slipper du dåligt ljud (vilket alltid är fallet när man använder en FM sändare. Detta pga av den filtrering och komprimering av ljudet som FM tekniken använder sig av)

En av de bättre lösningarna för iPOD (tycker jag) är Sensolutions adapter IMIV som har både iPOD och vanlig AUX ingång. iPODen styr du med rattkontrollerna och får låtinfo i stereo displayen.

Finns även en modell MII som bara har AUX in. om du "bara" har en vanlig mp3 spelare.

http://www.imiv.ca

Pris för en MII drygt 1000 kr med frakt.

(Info om MII hittar du i webshopen när du lägger en order.)
av Hamster
Ingår det alla sladda och kontakter i kartongen. Jag mena dem mellan stereo och enheten och strömkablar?
av Pelle
Njaa.. Du måste samtidigt beställa de kablar du behöver utifrån hur din bil är utrustad i dag (RTI eller ej)

Samt att du även bör köpa en kabel med artnr 9204981 hos Volvohandlaren för att slippa klippa i bilens elkablage.

Vi börjar med frågorna:

1.Har du RTI eller CD växlare installerad ? (Volvo original)
2.Melbus kabel fördragen ?
3.Vilken modell av adapter är du intresserad av (MII eller IMIV)?

Om du svarar på dessa frågor så kan vi återkomma med vilka kablar du måste beställa samtidigt som adaptern.
av Hamster
Svar:

Modellen på bilstereo är HU-603 RDS
Bilen är V70 2.4T 01

1. nej, har inte RTI eller CD växlare
2. vet inte alls. Hur vet man det eller kan man se det på någon sett?
3. inte ipod. MII
av Pelle
OK då beställer du :

MII med
1 st melbus module to HU cable (200cm)
1 st Volvo front mount power cable melbus module

det blir 104.85$ + frakt och tull

(Om du anger Bilmodell, årsmodell och att du saknar RTI och CD växlare i din profil när du registrerar dig så kommer de att lämna rätt prylar som förvalda i ditt paket när du vill shoppa)

Inom ett par dar kommer prylarna så jag föreslår att du på en gång
knatar in på Volvo och handlar 1 st 9204981 (En Spänningsmatningsadapter som kopplas in mellan bilstereon och bilens kablage.)

Sen är det "bara " att meka in allt under passagerarstolen (Finns en del länkar på nätet som visar hur du monterar in IMIV och MII.

Annars får du väl fråga oss här på forumet om du har funderingar !

Ett tips ! Gör bilen spänningslös (lossa minuspolen på batteriet) INNAN du
börjar lossa någon elkoppling...
av Hamster
Hej Pelle.

1. Får jag inte problem med bilens datorsystem sen då om jag kopplar bort batteriet?

2. Hur mycket tull och frakt få man betala då eller har du skickat efter förut?

3. Var är melbus?

Ursäkta att jag ställa så många frågor men man vill ju veta det man håller på med.
av Pelle
1.Nej vitsen med att koppla bort batteriet är att bilen inte skall sätta felkoder om du råkar koppla ur "fel" enheter.

Stäng av tändningen och vänta 5 minuter, lossa sedan batteripolen (-).

2.De på forumet som beställt en MII har fått betala dryga tusenlappen totalt med frakt och allt.

3.Melbus är den "media bus" eller standard på kabel och signalering som Volvo har på S60,V70n,S80
av Hamster
Pelle.

Tack ska du har, det var hygligt av dig att förklara för mig det jag inte förstå.
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]