Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Har fått en v70 Bi-fuel -03 på halsen och vintern närmar sig med behov av vinterdäck. Som vän av återbruk, eller snål kanske, så tänkte jag söka efter ett par beg fälgar plåt eller ev. alu för att därefter lägga på nya dubbfria. Men vad jag inte vet är vad det blir för skillnad med 15" eller 16".

Märker jag någon skillnad och vad isåfall. Medelålders som man är med små barn så är man inte direkt någon rallykalle på vägarna. Jag kör alltså lungt och mina önskningar är främst att det inte skall bullra för mycket (det räcker med ungarna).
av Addekarlsson
Med 15" kommer du snart märka att du får stora problem, eftersom dessa fälgar inte går att få på bilen. :wink:
16" är minsta möjliga vad jag vet.

Har jag tokfel, så kommer snart nån dementera mitt påstående. :D

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av greeeken
Addekarlsson skrev:Med 15" kommer du snart märka att du får stora problem, eftersom dessa fälgar inte går att få på bilen. :wink:
16" är minsta möjliga vad jag vet.

Har jag tokfel, så kommer snart nån dementera mitt påstående. :D

Mvh/ Adde
Adde det beror väll på vad man har för bil?
Nu vet ja ju inte va v70 bi fuel har för sulor.

Men om vi nu ska snacka om skillnad så äre väll klart.
Mer gummi på däcker gör att du inte känner minsta snöflinga på vägen.
Eventuellt lite mindre bensinförbrukning oxå.
Användarvisningsbild
av black
bi-fuel har väl samma bromsar fram som 140/170hk modeller?! så 15" hjul ska passa....det är bara bilar med de större skiver fram som måste ha minst 16"hjul typ 2.4t, 2.5t, t5, t6(s80) 2.9(s80)...
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Det satt 15" fälgar på min bil när jag köpte den (sitter fortfarande kvar) & visst..... inte är det snyggt eller häftigt...hade varit mycket snyggare med mer proportionerliga fälgar.....men, jag hade ju trots allt bestämt mig för att för en gångs skull vara ekonomisk den här gången så tills vidare får de sitta kvar. Har sett några andra v70 Bi-fuels med samma fälgar här i göteborg :wink:
av Addekarlsson
Jag ger mig, jag ger mig! :lol:
Fick för mig att alla V70 krävde 16" som minst, men här kan jag inte säga emot alls. :D

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av ER
Skillnaden mellan 15" och 16" är att du får smalare däck med 15" fälg, det är bra i snö/saltslask då du får högre marktryck som plöjer igenon slasket snarare än surfar uppe på det. Med 15" får du 195/65-15 och med 16" blir det 205/55-16 eller 215/55-16 vilka även är dyrare i inköp. På vinter duger även Biltemas alufälgar för 495kr/st utmärkt och plåtisar är väl knappast mycket billigare än så?
Så behövs inte 16-17-18" fälhar för bromsarna så är minsta/smalast möjliga däck att föredra vintertid, blir även lite mer profil på sulan då som har längre fjädringsväg vilket är bra på normala svenska vårvägar(tjälskottvägar).
Användarvisningsbild
av cycler
Kan intyga att 205/55R16 känns som ett par skidor när man kör på snö......

/C
av Bi-fueljämte
Tack för alla erfarenheter och synpunkter. Det blir att titta efter 15" are. Det var inte för skönhetens skull jag köpte en sugga, så kosmetiken kring storleken på sulorna är för mig inte viktigt.
Användarvisningsbild
av Brainy
cycler skrev:Kan intyga att 205/55R16 känns som ett par skidor när man kör på snö......

/C
Det går snabbare o snabbare för att slutligen övergå till okontrollerbar skening och en vurpa på rumpan?;)

mvh
Anders

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]

3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]