Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja,har ens80 2,5 T som jag har chiptrimmat, bilen gick helt perfek. tills magnetventilen gick sönder. Jag lämna in bilen hos Bilia i Haninge för felsökning, och dom sa att det var megnetventilen som var trasig fast jag redan sagt till dom att det var det som var fel. dom byte den och uppdatera mjukvaran på bilen. Nu min fråga: Bilen går inte lika snabbt som den gjorde tidigare och motorn låter mycket hessare(ansträngande) när jag gassar , det känns som att jag har 3:an i när jag kör i 120km/t fast jag har 5:an i.

SLutar chiptrimmnigen att fungera när man uppdaterar mjukvaran eller?

vad tror ni det kan var för fel?
Användarvisningsbild
av Lilja
Nej chipet är ju ett chip. Tror nog snarare bilia klantat till det på något sätt, hade lämnat tillbaka den.
sonytheman skrev:Tja,har ens80 2,5 T som jag har chiptrimmat, bilen gick helt perfek. tills magnetventilen gick sönder. Jag lämna in bilen hos Bilia i Haninge för felsökning, och dom sa att det var megnetventilen som var trasig fast jag redan sagt till dom att det var det som var fel. dom byte den och uppdatera mjukvaran på bilen. Nu min fråga: Bilen går inte lika snabbt som den gjorde tidigare och motorn låter mycket hessare(ansträngande) när jag gassar , det känns som att jag har 3:an i när jag kör i 120km/t fast jag har 5:an i.

Chiptrimm har du väl inte??? Det var länge sedan man bytte chipp. På nyare bilar laddar man bara i ny mjukvara när man mappar om.

Om volvo laddar in ny mjukvara så förvinner ju allt du laddat in.
VolvoB20 skrev:
sonytheman skrev:Tja,har ens80 2,5 T som jag har chiptrimmat, bilen gick helt perfek. tills magnetventilen gick sönder. Jag lämna in bilen hos Bilia i Haninge för felsökning, och dom sa att det var megnetventilen som var trasig fast jag redan sagt till dom att det var det som var fel. dom byte den och uppdatera mjukvaran på bilen. Nu min fråga: Bilen går inte lika snabbt som den gjorde tidigare och motorn låter mycket hessare(ansträngande) när jag gassar , det känns som att jag har 3:an i när jag kör i 120km/t fast jag har 5:an i.

Chiptrimm har du väl inte??? Det var länge sedan man bytte chipp. På nyare bilar laddar man bara i ny mjukvara när man mappar om.

Om volvo laddar in ny mjukvara så förvinner ju allt du laddat in.

Vad sk jag göra nu? måste jag byta mjukvaran eller?
Användarvisningsbild
av Funk
Antagligen har dom läst ut för höga värden på turbotryck och (tyvärr) skrivit över din trimmjukvara. Det brukar normalt inte vara problem men jag har hört att dom skrivit över programmet i ECU ett par gånger..

/Thomas
av sonytheman
fan va tråkigt, nu måste jag betala igen så att dom fixar det igen hos TM chiptunning...
Användarvisningsbild
av Funk
Med 99% säkerhet så är det inget chip, utan bara mjukvara...
Och har dom någon som helst kundservice så lägger dom in den gratis (eller för kaffepengar) åt dig igen. Du får helt åka dit och fråga trevligt..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Kaxe
taget ur gästboken hos nämnda firma

Fick min tidigare chippade(av T.M.C)Volvo V70 2,5 T "avchippad" på service hos märkesverkstad.Dom skulle vara vänliga och uppgradera mjukvaran!!!.
Kontaktade Charlie som villigt ställde upp med att "återställa" bilen till sitt piggare och trevligare jag

Tack Charlie för bra service och trevligt bemötande.Rekommenderas!!!

/ Stefan 070822
av emil.wester
Om detta ovanstående skulle hända, funkar det då bättre att ha BSR PPC boxen? Den kan man ju trimma med flera gånger. Den läser ju in bilens programvara och sen lägger den över egen.

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]

3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]