Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gregor
Hej alla glada Volvoägare!

Var sitter gasspjällen på en S80 T 6 från 1999? Och hur kommer jag åt den för rengöring. Har en tanke på att den sitter:
Om jag står framför bilen då har jag den framför mig dvs bakom grillen på framsidan av motorn. Är det rätt???? och hur kommer jag åt den? Jag läste att det skulle vara väldigt lätt at rengöra på visa modeller men är det lika rätt även på T6? Och är det svårt att komma åt???
Och hur ofta bör man rengöra det. Min är rengjord i slutet på juni och har rullat ca 900 mil sen dess. Semester"långkörning".

PS: T6 är verkligen en bil med klös i.......... vilken power från redan från låga varv tycker jag....

MVH

Gregor
av Pelle
Kontroll av spjäll behöver du endast fundera på om bilen lider av ojämn tomgång och då först ser du om du behöver rengöra eller inte.

Det är inte en åtgärd som du skall behöva utföra varje år.. Om du mot förmodan har ojämn tomgång och konstaterar ett oljigt eller extremt skitigt spjäll 1 gång per år så har du andra problem med motorn (oljeläckage i turbo , stopp i vevhus ventilationen etc) och bör ta itu med detta problem istället för att rengöra stup i kvarten.
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
hej greger våra bilar är ju inte särskilt lätt mekade ju, fick byta generatorn på min o det var ganska svårt det är ju så in i bomben trångt under huven :???:

men jag håller med dej vilken härlig bil såttin=s80 är!
det är jätte kul att skrämma upp gti pojkarna ,när de blir från körda av en ''gubb bil he he 8)
av Gregor
Hej!

Ja jag håller med. Roligt att en S80 som är verkligen klassad som gubbebil går så bra. Det jag gillar mest är bottendraget tycker jag. Klart det är ju en 6 med turbo så den bör ju röra på sig.
Jag tycker att den drar fint och stadigt ända upp till 200 och det är bara där det verkar avta men den drar ändå upp den till 250. Känns lite som om den är lite stadigare i högre farter än i ex 90/100. Eller?

En liten fråga: Jag känner en liten obalans/vibration från bakvagnen. Kan det vara däcken eller behöver jag kanske rentav en fyrhjulsinställning kanske. Och nu komer den dumma frågan. Jag har nya däck sk MS däck på 17 tums fälgar. Det är kanske inte så smart att ha året runt men däcken är inte så billiga precis till våra bilar så det blev ms däck.
Vad är det man exakt gör när man gör en fyrhjulsinställning? Kollar man både däcken och fram/bakvagnen?

MVH

Gregor
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
På en fyrhjulsiställning gör man så att alla hjul linjerar med varandra efter man gjort en sådan inställning så får bilen ett mycket bättre uppträdande på vägen o så spar man på däcken, balansering sker separat dock
närdet gäller hurstadig bilen är jag upplever bilen som relativt stadig i alla hastigheter dock kunde fjädringen varit lite styvare men då blir komforten lidande så det får nog vara tror jag 8)

en sak som retar mej är att delar o arbete är så svin dyra :evil:

t.e.x kylar paket kompl med arbete över 10 000 kostar det kalaset

generator:3600 bytes pirat dock! orginal 5400 bara för själva delen alltså HU!!!

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]