Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gregor
Hej!

Har en fin S80 T 6 som jag köpte i maj av en bilhandlare. Bilen var i mycket fint skick och enligt varudeklarationen skulle den vara i toppskick även med sina 17000 mil. Det skulle inte finnas några fel alls. Allt var i normalt skick. Det tyckte jag själv och har fått reda på att den var välservad vilket verkar vara sant eftersom jag har varit i kontakt med förra ägaren. Det roliga började dagen eftrer jag hämtade bilen. Lådan pajade eller rättare sagt den visade sitt rätta jag dagen efter. Fär en låda pajar nog inte efter 20 mils körning /18 timmar efter köpet. Så jag lämnade tillbaka bilen till firman. Detta gjorde jag den 13 maj eftersom den 12 maj har de hunnit stänga när jag ringde till de. I vilket fall som så hade de bilen i nästan 6 veckor! De sa att lådan fick renoveras helt och hållet. Och det har blivit gjort för den verkar till att fungera mycket bra. Till saken hör att jag fick tillbaka bilen samma dag kl 2200 på kvällen då vi skulle åka på semster ner i Europa. De har man lovat i 3 veckor att bilen skulle bli färdig. Fick den i sista minuten. Jag höll på att få spel på de men jag höll mig lugn. Men vad händer dagen efter jag får bilen. Jo på vägen ner blir jag ståendes utanför Prag i Tjeckien. P g a ett fel som jag har påpekat när jag lämnade tillbaka bilen för renovering avlådan. Gasspjällen fick rengöras samt luftmassamätaren fick bytas. Detta kalaset kostade oss 20 000 kr eftersom jag har fått ta hyrbil för 1 vecka samt bilen fick lagas i Prag. Och fså fick man ordna hyrbil osv förstörde 2 semsterdagar. Bilen fick jag hämta själv i Prag o s v. Firman betalade för reparationen efter mycket diskusioner. De försökte komma undan men till sist betalade de. Men resten fick jag stå för själv eftersom maskinskadan gäller inte över 10 000 mil hos Vesta. Fast man har hyrbil och hela köret. Räddningen fick jag betalt plus transporten vidare mot resemålet. Men jag fick punga ut 11000 själv för ett fel som jag har påpekat och som inte skulle ha funnits på bilen eftersom firman har påpekat att bilen var helt felfri både muntligt och på papper.

De sa att bilen skulle in på efterkontroll efter jag kom tillbaka från min semester. De ville att jag skulle jaga vekstaden som fixade lådan. Det är de som har anlitat firman de vet var de finns o s v. Jag har sökt den här killen aom de har anlitat men han svarar aldrig. Jag tycker att det är fan inte min sak att jaga fatt på honom. Det får säljaren göra som har anlitat honom.

Jag har ringt, skickat e-mail och skickat brev till de och frågade om de skulle ha bilen för kontroll och arr de fick prata med verkstaden eftersom det är de som har beställt jobbet och de är de som har valt just den verkstaden. Men inget svar. Inte fan har jag sett eller fått nått kvitto på renoveringen av lådan heller.

Nu till frågan: Skulle jag inte ha fått kvitto på det som har blivit vidgjort. Jag måste ha någon garanti på jobbet och på lådan eller hur. Får tillägas att jag har tecknat 1 års försäkring för 3400 kr när jag köpte bilen som de har använt för att få bilen lagad. För att inte de skulle själva betala för lådan och jobbet. Smart av de. Det kvittar för min del men visst är det fult. Hade jag inte tecknat försäkringen de hade de fan fått bekosta det själva. Detta är enligt konsumentlagen. Därför tycker jag att ett kvitto på renoveringen det är det minsta jag skulle ha fått. Eller?

Jag lämnar in bilen för M test och om det visar sig att lådan inte är 100 % vad gör jag då?
Det är min fråga

Alla tips är välkomna

Annars är jag nöjd med bilen och den är en tjusig vagn bäde att köra och åka i.

Men vilken nonchalans tycker jag från säljarens sida fast jag har varit så lugn och inte hållt ett jäkla liv med de.
Användarvisningsbild
av Funk
Du skall ta kontakt med konsumentrådgivaren i din kommun, och efter rådgivning med denne kanske ARN (Allmänna Reklamations Nämnden).
Med lite tur så är firman inte en av dem som skiter i reglerna som faktiskt gäller..

/Thomas
av chthor
Kvitto borde du kunna få dock så får du ingen garanti då det är dom som betalat repen, du har din vanliga garanti inget annat.
Användarvisningsbild
av greeeken
chthor skrev:Kvitto borde du kunna få dock så får du ingen garanti då det är dom som betalat repen, du har din vanliga garanti inget annat.

Klart man borde få kvitto på en reparation samt garanti på en reparation
av mojja
chthor skrev:Kvitto borde du kunna få dock så får du ingen garanti då det är dom som betalat repen, du har din vanliga garanti inget annat.
Varför skulle man inte kunna få garnti på utfört arbete??

Skulle det vara så att man står utan garanti så skulle ju varje skojare starta verkstad o sedan bara fusk laga lämna ut bilen och ta saftigt betalt utan att man måste lämna garanti på utfört arbete..

//mojja
av Motörhead
Man har väl alltid 3 (kan vara 1)mån. garanti på en reparation om jag inte minns fel. Detta för att en verkstad inte ska kunna laga samma sak om och om igen.
Men jag kan ju minnas fel som sagt.....
installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med med volvo o[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?

Välkommen ut i trafiken

AC. När ni står stilla, är kylfl&a[…]