Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kalsjo
Hej!

Beställde en V70 Classic 2,4D i v. 29 och avtalade att den skulle levereras v. 47 eftersom jag inte behöver den förrän då. På orderbekräftelsen står det prel. lev 2007-11-20.

Nu gick jag in på Volvos hemsida där man kan följa produktionen av sin nya bil, och döm om min förvåning när det stod att bilen var färdigbyggd och väntar på transport till återförsäljare. Prel lev. enligt denna sida i v. 36 (nästa vecka och 11 v. för TIDIGT).

Varför är den redan klar och vad gör återförsäljaren med den i nästan tre månader? Eller står den på ett centrallager till det är dags att skeppa ut den till ÅF enligt beställning?

Man börjar ju oroa sig lite för att ÅF skaffat sig en "gratis" demobil som kommer att ha rullat okänd sträcka och körts/slitits/repats av okänt antal okända förare när jag ska hämta min "nya" bil i november...?

Hur sannolikt är detta? Behöver jag oroa mig och ta kontakt med ÅF, eller är allt "lungt" och normalt? Kan han använda bilen för demo utan att avtala det med mig? Bilen kommer ju i så fall inte att vara "ny".

undrar...
/Kalle :???:
av Siqqe
Om den nu mot förmodan kommer användas som demobil så ska du ABSOLUT INTE ta emot den. Du betalar för en ny bil och då ska den vara ny också!
Användarvisningsbild
av kalsjo
Hur kan jag kolla det? Läste i en annan tråd att det går att nolla körsträckan, och då ser man ju inte om den rullat för mycket.
av Djinn
Har du köpt bilen av en seriös återförsäljare så tror jag knappast att det är något du behöver oroa dig för.
Häromkring var det sånt sug efter classic att de har fått lägga ner mekandet på kvällsskiftet och har de till att bara göra iordning nya bilar.
Så jag skulle kunna tänka mig att din ÅF räknar med att de behöver minst 2 veckor för att göra din bil leveransklar.
Vad gäller transport så är min bil också färdigbyggd, den skall levereras v. 37.
Om du kollar i tråden http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... c&start=20
så står det där lite mera info om vad som görs med din bil efter att den är färdigbyggd.
Troligtvis kommer bilarna sedan stå i Gent tills de har fyllt en färja för transport till Gbg, vet inte hur lång tid det tar.
Användarvisningsbild
av Funk
Bilarna kommer inte att byggas så länge till, produktionen avslutas ganska snart så man måste bygga "på lager" så långt det är möjligt..
Du behöver knappast oroa dig för demokörning av din bil, den kommer förmodligen att stå i en hamn eller vara under transport ett bra tag till..

/Thomas
Användarvisningsbild
av kalsjo
Tack, tack!

Man börjar ju undra när det är så stor skillnad jämfört med vad man avtalat.
Användarvisningsbild
av greeeken
kalsjo skrev:Tack, tack!

Man börjar ju undra när det är så stor skillnad jämfört med vad man avtalat.

Ring o fråga?
Användarvisningsbild
av Mr H
Skillnaderna beror nog till stor del på en kombination av den tid som är kvar tills produktionen av "Classicen" avslutas och på att men inte transporterar bilarna en och en utan samlar ihop ett "gäng" och skeppar över till Sverige.

Du beställde din i ganska god tid och vad jag vet så byggs bilarna i den ordning (i stort sett) som ordrarna kommer in. Om du sedan avtalat med din försäljare om en relativt sen leveranstid så innebär det att din bil kommer att stå i "väntläge" en tid, antingen i Gent eller här i Sverige.

Att den skulle användas som demobil under tiden ser jag som helt osannolikt. Återförsäljarna köper in demobilar själv, som sedan efter en tid brukar säljas till reducerade priser. Din bil är din bil och den får dom inte använda. Det skulle sannolikt rubriceras som egenmäktigt förfarande eller något sådant....
av Bjoerne
Jag hade ett liknande problem med min förra bil. Beställde en V50 T5 när V50 lanserades. ÅF sade att det var ett jäkla tryck och att jag skulle beställa snabbt om jag ville ha den 1:a Augusti i detta fall.
Vid det tillfället låg det datumet cirkus 4 månader bort. Bilen kom efter två månader.
Detta var en tjänstebil som skulle ersätta min tidigare tjänstebil, så de fick lagra den ett par månader innan jag kunde hämta ut den.
av Jesper
Ser ni det problem? Dem kommer ju antagligen lyckas leverera i tid... Problem, det kan komma efteråt och då pratar vi om problem!

Vi beställde V70N när den var ny. Den fick stå i hallen(tror den var låst iofs) tills vi ville ha den(den avtalade tiden)! Det var rätt kul när återförsäljaren frågade om vi inte ville ha ut den tidigare(1 månad eller så). :-)

Får jag gissa så ställer dem den i hallen under tiden som utställningsex(troligtvis låst). Beror iofs på hur stor återförsäljare det är(gissningsvis).

Lycka till med bilen, när du får den!

Mvh

Söndagstvätten IMG_9658.jpeg IM[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Ja fungerar inte låset är det en sä[…]

Hej, Har nyligen blivit ägare till en Volvo […]

Häromdagen när jag cyklade hem frå[…]