- mån 27 aug 2007, 07:33
#127564
Har ett litet problem med min S80 -00 automat, nämligen drivlinan :D
Så här ligger det till: Bilen var inte uppgraderad på någon punkt när jag köpte den, så växlingarna skedde ibland mycket otrevligt och neutralläget lades i så fort man stannade. För att råda bot på detta skickades senaste mjukvaran i i slutet av Juni. Mycket bättre, men jag är fortfarande inte nöjd. Så fort man byter körsätt det allra minsta protesterar lådan genom långsamma och hårda växlingar. Faktiskt mest när man kör som lugnast, roligt nog.
Fick under slutet av Juli lite problem med gasspjället, så in på verkstad igen för rengöring. Det rådde bot på 500rpm tomgång, ryckighet på landsväg och växlingarna kändes faktiskt en aning bättre. Bättre, men inte bra! Nu har spjället börjat strula igen, så det blir att vänta på felkoder och sedan utnyttja Volvos goodwill.
Frågan är nu; Kan det vara B4 locket som strular för mig? Det är inte bytt på denna bil som gått ca 15500 mil. Funderar på att ta det i samband med kamremsbyte och service vid 16000 som ligger närmast. Vilka verkstäder i Stockholm gör jobbet? Jag har pratat med Bilia i Nacka, men de kände inte till locket eller att det kunde förorsaka några problem. Känns som om man vill att någon som vet vad han gör gör jobbet, eftersom kolven bakom är så känslig.
/frezon
Så här ligger det till: Bilen var inte uppgraderad på någon punkt när jag köpte den, så växlingarna skedde ibland mycket otrevligt och neutralläget lades i så fort man stannade. För att råda bot på detta skickades senaste mjukvaran i i slutet av Juni. Mycket bättre, men jag är fortfarande inte nöjd. Så fort man byter körsätt det allra minsta protesterar lådan genom långsamma och hårda växlingar. Faktiskt mest när man kör som lugnast, roligt nog.
Fick under slutet av Juli lite problem med gasspjället, så in på verkstad igen för rengöring. Det rådde bot på 500rpm tomgång, ryckighet på landsväg och växlingarna kändes faktiskt en aning bättre. Bättre, men inte bra! Nu har spjället börjat strula igen, så det blir att vänta på felkoder och sedan utnyttja Volvos goodwill.
Frågan är nu; Kan det vara B4 locket som strular för mig? Det är inte bytt på denna bil som gått ca 15500 mil. Funderar på att ta det i samband med kamremsbyte och service vid 16000 som ligger närmast. Vilka verkstäder i Stockholm gör jobbet? Jag har pratat med Bilia i Nacka, men de kände inte till locket eller att det kunde förorsaka några problem. Känns som om man vill att någon som vet vad han gör gör jobbet, eftersom kolven bakom är så känslig.
/frezon