Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
karlskrona_krille skrev:min ena nyckel till bilen går ej fälla in ut... får peta ut den jobbigt !!

volvo ville sälja ny nycklen 2000kr....

borde väl gå laga ???
Går det inte öppna dosan som vid batteribyte eller kommer man ej åt själva nyckeln???
Kanske kan spruta in lite 5-56 och vicka ut och in :wink: :wink:
Användarvisningsbild
av Kemon
Går inte att öppna och laga, måste tyvärr bytas ut med kodning av ny nyckel mm. :???: Man byter bara främre delen där det sitter ett litet "chipp" till startspärren. En teori till att detta händer kan vara att när nyckel är utfälld till max så har den blivit uttryckt lite mer än max och då går den sönder (svårt att förklara) tex nyckel sitter i tändningslåset och så
vrider man lite galet / snett när rattlåser är i /fast så man måste rycka ratten samtidigt :roll:
av TerSve
Plocka isär o kolla. Jag har justerat till en stilettnyckel. Fick böja tillbaka någon liten infästning.
Användarvisningsbild
av Lilja
Säkert fjädern som hoppat av inne i själva nyckeln. Har dock aldrig meckat med nycklarna och är osäker om det ens går att fixa det själv. Annars kan du ju bara pilla ut den och låsa den ute på något sätt om du inte kan använda reservnyckeln istället.
Användarvisningsbild
av Loner
MMm det är lite vanskligt att öppna själva stilett delen, då den är ihoplimmad. Och du har chippet där inne dessutom..

Men 2000 lät lite saftigt, jag gav ca 890 för nyckel och dryga 400 för inlärning av den. dvs totalt ca 1500

/L
Användarvisningsbild
av lexus
Loner skrev: Men 2000 lät lite saftigt, jag gav ca 890 för nyckel och dryga 400 för inlärning av den. dvs totalt ca 1500

/L
Det är ju inte direkt billigt det heller. Nästan så man ångrar beställningen av ny bil. Alla tillbehör är så förbannat mycket dyrare än till min gamla Saab. Käringen slarvade bort ena nyckeln till bilen för några år sedan men vi skaffade aldrig någon ny eftersom den kostar drygt 300 kr. Eller ja, det var väl egentligen ren slöhet som gjorde att vi inte skaffade någon ny. Tänk om Volvo-nyckeln försvinner. Då lär det definitivt inte bli någon ny med sådana ockerpriser.
Användarvisningsbild
av Loner
Ja skall du ha en helt ny så kostar det en slant till då behöve rman ju fjärrkontrolldelen oxå..

Men volvo är inte dyrare än nån tycker jag...

/L
Användarvisningsbild
av lexus
Det är väl snarare så att de tar hutlöst betalt för prylarna bara för att de är modernare än de gamla helmanuella nycklarna. Skulle inte tro att elektroniken eller detaljerna i dessa moderna nycklar är särskilt dyra. Ren nettokostnad kan knappast överstiga många tior. Ändå tar de 1500 spänn för en ny.
Användarvisningsbild
av Loner
Visst är det så, dom lever på eftermarknaden, annars skulle en nybil kosta bra mycket mer än den gör idag..

/L
Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]

Defekta spridare?

Har en nissan micra k11 1998 bensin som bara g&ari[…]

Sorry to post in english, still not confident enou[…]