Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fluppen
Min V70N har ett skumt "fel"...när jag bromsar in inför ett rödljus tex med koppling nere, så går tomgången ner så lågt att det rister i hela bilen, när bilen stannat går den direkt upp igen..vad kan det va ?

Tack.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Gasspjäll?

Min bil gör så, att den går ner till 500 varv och sen lägger den sig på 900 när man bromsar in
Användarvisningsbild
av greeeken
finns jätte mkt om detta i forumet.
Oftast är det rengöring av gasspjäll som gäller.
av turbomart
fluppen skrev:Min V70N har ett skumt "fel"...när jag bromsar in inför ett rödljus tex med koppling nere, så går tomgången ner så lågt att det rister i hela bilen, när bilen stannat går den direkt upp igen..vad kan det va ?

Tack.
Jag har precis samma "fenomen" på min. Min tomgång sjunker till ca 600rpm och det "durrar" lite i ratten. Men jag får en känsla att det är en feature snarare än en bug. Alltså en mjukvarufunktion som med avsikt gör detta.

Jag menar, om det nu är ett hårdvarufel, det pratas ofta om gasspjället, varför går då tomgången upp till normalt tomgångsvartal när bilens hastighet går under ca 10 km/h?

Och visst är det som så att om du rullar mot ett rödljus med friläge i, kanske 30 km/h och det slår om till grönt, när du då trampar ner kopplingen för att lägga i t ex 2:an, så går tomgången upp till normalt varvtal igen?

Kanske är det en funktion för att spara bränsle? Eller bättra på motorbromsen?

Det som talar emot mig är att man kan läsa på forumet att det har försvunnit efter rengöring av spjällhus. Ska nog testa att göra rent på min...
av jonsson 8918
Hade samma problem på min 02:a när jag köpte den. Tomgången skönk ibland såpass mycket att motorn stannade helt.

Var in på Volvo och killen jag surrade med sa att dom bara behöver ladda in ny mjukvara nu för tiden. Sagt och gjort, den har funkat finfint efter det...
av turbomart
jonsson 8918 skrev:Hade samma problem på min 02:a när jag köpte den. Tomgången skönk ibland såpass mycket att motorn stannade helt.

Var in på Volvo och killen jag surrade med sa att dom bara behöver ladda in ny mjukvara nu för tiden. Sagt och gjort, den har funkat finfint efter det...
Aha! :!:
Där fick jag vatten på min mjukvarukvarn! Får väl se om fenomenet försvinner på min när jag gör total upgrade CAN (som är inplanerad nästa vecka).
Användarvisningsbild
av greeeken
turbomart skrev:
jonsson 8918 skrev:Hade samma problem på min 02:a när jag köpte den. Tomgången skönk ibland såpass mycket att motorn stannade helt.

Där fick jag vatten på min mjukvarukvarn! Får väl se om fenomenet försvinner på min när jag gör total upgrade CAN (som är inplanerad nästa vecka).
Det är ingen feauture , de snarare en bugg.
De därför man uppgraderar till nyare.
Ibland hjälder det ibland inte.
När ja köpte min så vare precis så. Bilen dog ibland.
Dom uppdaterade o de va ok i nått år.
Sen kom de tillbaka
JAg rengjorde gasspjället o vipps så funkar allt normalt.
Inte alls svårt o tar inte alltför lång tid.
Man gör det själv!!
av turbomart
greeeken skrev:
turbomart skrev:

Sen kom de tillbaka
Man gör det själv!!
Oavsett om det är en feature eller bug så har det alltså med mjukvaran att göra.

Så här måste det ju vara: När gasspjället är nytt och i perfekt skick så är det en feature. Tomgångsvarvtalet sjunker när kopplingen är opåverkad. Förstärker nog motorbromsen en aning. Sparar kanske nån bensindroppe.

Men, efter några tusen mil så skitar gasspjället igen och kan ej reglera så bra som det behövs, det yttrar sig i att motorn inte kan hålla det låga tomgångsvarvtalet på ca 600rpm och istället dör, då blir det ju en bug!

För att "rätta till" detta så släpper Volvo en uppgraderad ECM-programvara som tar bort funktionen. :!:
Användarvisningsbild
av fluppen
greeeken skrev:
turbomart skrev:

Sen kom de tillbaka
Man gör det själv!!
Kan du förklar lite lätt hur du rengorde det och hur man går tilll väga ?

Tack :wink:
Användarvisningsbild
av fluppen
turbomart skrev:
fluppen skrev:Min V70N har ett skumt "fel"...när jag bromsar in inför ett rödljus tex med koppling nere, så går tomgången ner så lågt att det rister i hela bilen, när bilen stannat går den direkt upp igen..vad kan det va ?

Tack.

Och visst är det som så att om du rullar mot ett rödljus med friläge i, kanske 30 km/h och det slår om till grönt, när du då trampar ner kopplingen för att lägga i t ex 2:an, så går tomgången upp till normalt varvtal igen?
Vet faktiskt inte..ska kolla det. Min är uppdtaead och det hjälpte inte.
Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]

Defekta spridare?

Har en nissan micra k11 1998 bensin som bara g&ari[…]

Sorry to post in english, still not confident enou[…]