Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av niklasp85
Tjena!

Jag har haft en V70 -99 i jobbet nu senaste 2000 milen och har blivit helt frälst, och är nu på jakt efter en privat sådan också, fast en 01'a eller något nyare. Jag var ute och provade en väns S60 T5 igår och blev helt kär i bilen.

Nu undrar jag lite vad som skiljer V70 och S60 åt med samma motor, T5 alltså. Kommer jag tappa mycket av effekten om jag köper en kombi? Viktskillnad? Och hur är det med ljudnivån i kombin? Är det märkbart mer vägljud i den? Det är inget jag har lagt märke till direkt på firmabilen... Jag vill ju helst ha en kombi men vart så förtjust i S60'n jag körde...

Jag åker mest pendlarmil då jag arbetar 30+ mil hemifrån och då jag väl åker privat så åker jag ofta till svärföräldrarna som bor ca 30 mil härifrån också.

MVH Niklas
Användarvisningsbild
av Lilja
Jag märker ingen skillnad mellan min fars S60 min egen XC70 och min polares V70 i form av ljudnivå eller så, tror det är ungefär samma sak, inget märkbart iallafall. Enda direkta skillnaden är väl egentligen att det är kombi versus inte kombi.
av chthor
Har haft båda modellerna och rnligt mig är det skillnad på dom.

S60 aningen tystare.

Prestandan skiljer typ 3 tiondelar till 100 och 0,3 dl mer per mil i V70.

Som pendlar bil är det samma sak men så klart V70 kan du lasta extremt mycker mer i.

Väghållningen är klart bättre i s60.

Inköpspriset är det stor skillnad på framförallt beggad då v70 har mycket bra andrahandsvärde.
Användarvisningsbild
av Loner
En idé kan vara att kika på S80, dom är billigare än motsvarande S60...

Men en kombi är alltid en kombi, S60 har inge roligt bagageutrymme..

/L
av perhall
Tyvärr finns ju inte S80 som T5 (jo, om det är en importerad... men de är ovanliga).

V70 har klart sämre väghållning än S60, särskilt om bilen är fullastad.

Måste även säga att vägljudet är högre i V70, fr a med 17" och 18".

Annars är V70 en praktiskt bil medan S60 är en tämligen opraktisk bil. Svår att lasta i: både baksätet och bagaget är ganska svårtillgängliga... S70 är mycket mer praktisk.

Har haft en S60 T5 och kört 13 000 mil utan problem.

PH
av Pachipachihand
V70 har klart sämre väghållning än S60, särskilt om bilen är fullastad.

Läste i ett test med R bilarna att v70 hade mindre krängningar än s60. Du kanske jämför din T5:a med hårdare stötdämpare med din v70 ochså.[/code]
av perhall
Pachipachihand skrev:V70 har klart sämre väghållning än S60, särskilt om bilen är fullastad.

Läste i ett test med R bilarna att v70 hade mindre krängningar än s60. Du kanske jämför din T5:a med hårdare stötdämpare med din v70 ochså.[/code]
I det här fallet jämförde jag min S60 med en V70 T5 17"... men men, svårt att jämföra rakt av. Jag tycker då definitivt att S60 har bättre väghållning än både V70 och S80. Polisen har ju klagat ganska mycket på väghållningen i fullastade V70 också och pga väghållningen har i stort sett alla V70 polisbilar 17".
av Loblin
I det här fallet jämförde jag min S60 med en V70 T5 17"... men men, svårt att jämföra rakt av. Jag tycker då definitivt att S60 har bättre väghållning än både V70 och S80. Polisen har ju klagat ganska mycket på väghållningen i fullastade V70 också och pga väghållningen har i stort sett alla V70 polisbilar 17".
Snart ser man väll snuten komma med 19" racing fäljar, kula konidämpare, 2cm markfrigång, jättedumpventil, störtbur å recarostolar med 6 punktsbälten i sina xc70:is!!
Hade vatt häftigt att se :D
av Addict
S60 är enbart vettig för personer under 25 år. Den är totalt värdelös till allt känns det som. Obefintligt baksäte, obefintligt bagageutrymme samt ett dåligt andrahandsvärde.

Enda anledningen till att jag skulle köpa en S60 var att det är en billig bil (med dieselmotor) att ta sig från A till B med obefintlig packning.
av perhall
Addict skrev:S60 är enbart vettig för personer under 25 år. Den är totalt värdelös till allt känns det som. Obefintligt baksäte, obefintligt bagageutrymme samt ett dåligt andrahandsvärde.

Enda anledningen till att jag skulle köpa en S60 var att det är en billig bil (med dieselmotor) att ta sig från A till B med obefintlig packning.
Det var väl dagens överdrift.

Andrahandsvärdet på S60 är mycket bra, kanske inte jämfört med V70 men jämfört med flertalet bilar. Särskilt 2,4 T och T5 har mycket bra andrahandsvärde och det är med de motorerna bilen kommer till rätta.

Dessutom är kvaliteten bra.

På något sätt har den ju den stora bilens komfort men är ändå ganska sportig.

Fram är bilen lika rymlig som en V70.

Bak är den... ja, vad ska man säga, dåligt insteg men ok när man är på plats. Större än en BMW 3-serie e46 eller Audi A4 t ex.

Bagaget är ganska litet och inte direkt optimerat för att lasta stora kartonger i....

Du får nog åka och kolla på en S60 på riktigt innan du fortsätter sprida dina åsikter (om du vill vara till hjälp för någon som står i valet och kvalet)...

Jag hittar filmer på bränslefilterbyte […]

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]

Tack båda två! Gör det lätta[…]