Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nikkotikko
Hej"

Jag har ett lite irriterande problem med min klimatanläggning, när jag startar bilen efter ett kort uppehåll (tidningsinköp etc) så börjar den ofta att blåsa iskall luft på full hastighet. Detta kan pågå i fem minuter och det är inte skönt att ha dessa polarvindar virvlande runt i kupén. Det kan omöjligen vara att temperaturen har höjts så mycket i kupén på denna korta tid att den skulle behöva kyla ner luften så pass kraftigt efteråt.

Tacksam för idéer på vad det är för fel och råd på hur man kan avhjälpa detta!

Mvh
Nikkotikko

S80 - 00
av Teemu
Klimatanläggningen går nog för fullt vid inte så många graders temp. skillnad pga att den strävar efter att hålla en viss temp och fortast möjligt nå den tempen... Fast med dom temperaturerna vi har ute idag, så borde inte kupé tempen gå upp så väldans mycket. Om inte solen ligger på förstås.
av kacke_x
Kontrollera så att inte det kommit damm och skit i givaren på kontrollpanelen.
Användarvisningsbild
av RC
har precis samma problem i min, blir hyffsat förbannad när det drar igång när det är - grader ute. Prata med en kille som sa att det är en liten fläkt som drar in kupe luften dit givaren sitter och att den kan haka upp sig... vet inte om det stämmer men ska riva isär mitt till helgen, får jag det att funka så hör jag av mig.
av Fuzzy
Har precis lika problem med min!

Tack för tippset
Användarvisningsbild
av greeeken
Innan du börjar riva.
Testa med att damsuga bort dammet som finns vid givaren

Nytt lås kostar ca. 500 kr och enkelt att by[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu kommer ju resten av bilen att se matt ut i j&au[…]

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

Volvo V50 "Mr White"