Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Djinn
Enligt "min" försäljare så sitter det en sensor som fäller ner ett solglas över spegeln när ljusmängden blir för stark.
av JK24T
:) :) :)

Knappast !

Sensor som ändrar spegelns reflextion... tänk på hur flytande kristaller funkar.
av Djinn
Du menar som med adaptiva glasögon alltså?
Då var det väl inte helt fel.
Så du menar att det inte är någon elektronik inblandad överhuvudtaget?
För då skulle man kanske valt det (sista ändringsdag var idag). "Suck".
Användarvisningsbild
av MartinS
Det sitter en ljussensor frammåt och en bakåt. Vid för stor skillnad (mer ljus bak än fram) så bländar den av.

/Martin
av el Toro
måste bara ställa en dum fråga när det äntligen talas om denna backspegel...

hur ser den ut???
min backspegel är en ganska stor klump med två sensorer(?) riktade bakåt, lampa för bältespåminnelse samt manuellt avbländningsregalge.
men jag har aldrig upplevt att den bländar av automatiskt....
Användarvisningsbild
av MartinS
el Toro skrev:måste bara ställa en dum fråga när det äntligen talas om denna backspegel...

hur ser den ut???
min backspegel är en ganska stor klump med två sensorer(?) riktade bakåt, lampa för bältespåminnelse samt manuellt avbländningsregalge.
men jag har aldrig upplevt att den bländar av automatiskt....
Eftersom du har maunellt reglage och saknar sensor på framsidan av spegeln så är den inte automatisk. I övrigt ser dom lika dana ut.

/Martin
av haxpet
Man kan lätt testa om den är automatisk. Öppna dörren när det är mörkt ute och titta i backspegeln, den blir garanterat mycket mörkare eftersom innerbelysningen lyser på den. (Öppna inte dörren om du kör. :wink: )
av CANBus
Enklast är ju att titta om du har en manuell bländare........då har du inte automatisk precis som MartinS skriver, hålla på att öppna och stänga dörrar när det är mörkt eller ljust ute, känns ju lite onödigt, när man lätt ser om man har automatiskt eller inte.

Nytt lås kostar ca. 500 kr och enkelt att by[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu kommer ju resten av bilen att se matt ut i j&au[…]

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]