Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min V70 -04 bara dog idag, och felmeddelandet: ANTI-SLADD SERV.ERFODRAS kom upp. Problemet är att den inte startar igen. Har provat byta nyckel, kopplat bort batteriet, kollat säkringar och haft bilen stående i timmar för att prova starta igen... (H)

Finns det någon som har koll? Måste få igång den för att slippa bärgning till verkstad... suck..
Senast redigerad av 1 V70 2,5T -04, redigerad totalt 0 gånger.
av Frigge
Alternativen är nog tyvärr få......... Det är verkstan som gäller för din bil
av V70 2,5T -04
Har nu fått tid till bilen på verkstad, verkar inte hitta felet trots uppkoppling - ger flera felkoder och felet är permanent och går tydligen inte att återställa. Finns någon som varit med om något liknande??
av Frigge
Frågan är ju då vilka felkoder du har i bilen :?:

Eftersom du fick flera felmeddelande och att bilen stannade misstänker jag att du har problem på Höghastighetsnätet. Eller en enhet på Höghastighetsnätet.
av V70 2,5T -04
Frigge skrev:Frågan är ju då vilka felkoder du har i bilen :?:

Eftersom du fick flera felmeddelande och att bilen stannade misstänker jag att du har problem på Höghastighetsnätet. Eller en enhet på Höghastighetsnätet.
Vad är höghastighetsnätet, och vad innebär det i så fall?
av Knasen
Har nu fått tid till bilen på verkstad, verkar inte hitta felet trots uppkoppling - ger flera felkoder och felet är permanent och går tydligen inte att återställa. Finns någon som varit med om något liknande??
Vilka felkoder satt i bilen? skrev verkstan ut ngn lista?
av V70 2,5T -04
Efter många turer och två veckor senare menar Volvo att motorstyrdonet sannolikt rasat på min bil vilket kostar 10-15000:- Ska det verkligen göra det på en fyra år gammal bil?!? Finns möjlighet att reklamera detta på Volvo?
av Frigge
Reklamera som en garanti går inte då du har 2 års nybilsgaranti på bilen.
Däremot täcks Motorstyrenhet av Maskinskadeförsäkringen (Normalt sett)

Felet du har är absolut inte vanligt, dom få bilarna man byter motorstyrenhet på är oftast trimmade hårdvarumässigt, alltså att man har varit inne o lött i styrenheten.
av mattexc90
Intressant! Jag fick exakt samma fel idag på min sprillans nya XC90 D5 som gått 100 mil. Jag startade bilen och lade i backen, och efter ca 1 meter tvärdör bilen och startar inte igen och den visar ""ANTI-SLADD SERV.ERFODRAS" samt något om startspärren och klockan visade "-15:34" och ABS-lampan lyser. Ringde volvo assistance och bärgaren kom men bärgarkillen lyckades inte heller få igång bilen så den kördes till verkstad. Min bil är inte trimmad!
av Frigge
mattexc90 skrev:Intressant! Jag fick exakt samma fel idag på min sprillans nya XC90 D5 som gått 100 mil. Jag startade bilen och lade i backen, och efter ca 1 meter tvärdör bilen och startar inte igen och den visar ""ANTI-SLADD SERV.ERFODRAS" samt något om startspärren och klockan visade "-15:34" och ABS-lampan lyser. Ringde volvo assistance och bärgaren kom men bärgarkillen lyckades inte heller få igång bilen så den kördes till verkstad. Min bil är inte trimmad!

Bara för att det är samma symtom behöver det inte vara samma fel.
Det finns många fel som har samma symtom, spec på bilar med "data nät".
Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]

Defekta spridare?

Har en nissan micra k11 1998 bensin som bara g&ari[…]

Sorry to post in english, still not confident enou[…]