Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dicer
Har skaffat en husvagn och jag körde fast i blött gräs igår med V70n.
Höll på att backa och trixa en bra stund, sen luktade det inte speciellt gott...och rykte ordentligt under framvagnen.

Min fråga är, hur vet jag vad som nu egentligen hänt. Lameller, koppling??
Hur märker jag sen att nåt inte är som det ska, eller är det bara att köra och inte fundera mer på det.

Tycker det är knepigt att backa en fullpackad vagn utan att slira på koppling när man ska få till det!!
Användarvisningsbild
av camaro69
Kan ju inte direkt gratulera till en uppbränd koppling. Om du har tur, så kanske du har sluppit värmesprickor i svänghjulet.

Har aldrig varit bra att reglera farten med kopplingen. Billigare att ringa efter bärgare om vagnen fastnat, än att elda upp kopplingen.
Men är man rik kan man elda koppling. Det är som att elda tusenlappar.

Då får väl ut och träna att backa och trixa med husvagnen på en stor P-plats. Bättre det än att fastna i "dyngan" och köra sönder bilen.
av Dicer
Mm...själva manövreringen fixar jag, men att justera farten vid backning....tycker det rycker mest.
Och som igår i blött gräs körde jag alltså fast.

Hur kontrollerar jag om kopplingen är bränd, eller det du skrev om sprickor?? Hur märker jag såna defekter?
Användarvisningsbild
av camaro69
Ja, det lär du märka vid lågfartmanörering när du använder kopplingen. Bilen rycker eller hoppar. Den mindre trevliga lukten av bränd koppling kan också infinna sig.
Samt när du växlar, svårt att få i växlar.

Värmesprickorna i svänghjulet upptäcker man endast när man tagit isär och delat motor och låda.
av Frigge
Risken för sprickor är minimal men däremot har du nog nött bort några tusen mil på kopplingen. Hur den känns nu kan bara du bedömma men rycker den inget vid stillastående start på 1:an o känns normal behöver du nog inte oroa dig.
av NCR
Jag gjorde exakt samma sak förra året med momentet blöt gräsmatta och stinkade koppling. Skall undvika det i år hade jag tänkt :) . Dock har jag inte märkt ett dugg efter den gången utan att jag numera släpper upp kopplingen genast och gasar pyttelite istället. Lukten av bränd grillkrydda mixad med uppkastning vill jag gärna slippa känna igen.
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Kan lätta upp med en liten solskenshistoria......
Vi satt på en liten trång Camping i Lysekil och de gamla "rutinerade" gubbarna satt o skrockade när det ena nya ekipaget kom efter det andra. Elaka som de är så väntade de in i det sista innan det gick fram och hjälpte respektive att få vagnen på plats...elakt eller?
sen händer det at en Hiskeligt stor norsk vagn med en lika stor dragbil kommer in och det blir uppståndelse överallt eftersom det här onormalt stora jätteekipaget säkert skulle komma att få problem. Gubbarna mös.
Norrmannen kör förbi sin plats med ekipaet och när han är förbi så stannar han och går ur. Han hälsar artigt på gubbarna och börjar ta loss vagnen från bilen genom att ta ned noshjulet, allt medan gubbarna fnissar, de skall minsann inte behöva skjuta in den här pjäsen. Precis som det sker tar norrmannen fram en fjärrkontroll och "kör" med den in hela jättevagnen med centimererprecition. När den står på plats så trycker han på någon knapp och vagnens stödben fälls ut och lodar automatiskt in vagnen. Gubbarna har vid det här laget slutat flina!! :twisted: Sen hälsade norrmannen igen och parkerade bilen. Inga förstörda lameller där inte....
av Dicer
Frigge skrev:Risken för sprickor är minimal men däremot har du nog nött bort några tusen mil på kopplingen. Hur den känns nu kan bara du bedömma men rycker den inget vid stillastående start på 1:an o känns normal behöver du nog inte oroa dig.
Ok, drar mig för att åka och känna efter .... :oops: Men kanske inte blev så farligt.
av Dicer
Mattias_F skrev:Kan lätta upp med en liten solskenshistoria......
Vi satt på en liten trång Camping i Lysekil och de gamla "rutinerade" gubbarna satt o skrockade när det ena nya ekipaget kom efter det andra. Elaka som de är så väntade de in i det sista innan det gick fram och hjälpte respektive att få vagnen på plats...elakt eller?
sen händer det at en Hiskeligt stor norsk vagn med en lika stor dragbil kommer in och det blir uppståndelse överallt eftersom det här onormalt stora jätteekipaget säkert skulle komma att få problem. Gubbarna mös.
Norrmannen kör förbi sin plats med ekipaet och när han är förbi så stannar han och går ur. Han hälsar artigt på gubbarna och börjar ta loss vagnen från bilen genom att ta ned noshjulet, allt medan gubbarna fnissar, de skall minsann inte behöva skjuta in den här pjäsen. Precis som det sker tar norrmannen fram en fjärrkontroll och "kör" med den in hela jättevagnen med centimererprecition. När den står på plats så trycker han på någon knapp och vagnens stödben fälls ut och lodar automatiskt in vagnen. Gubbarna har vid det här laget slutat flina!! :twisted: Sen hälsade norrmannen igen och parkerade bilen. Inga förstörda lameller där inte....
Coolt! Hittade produkten: http://www.powrwheel.se klicka på husvagn.

Kostar kring 16-17.000kronor dock
Användarvisningsbild
av Nexus
Dicer skrev:
Frigge skrev:Risken för sprickor är minimal men däremot har du nog nött bort några tusen mil på kopplingen. Hur den känns nu kan bara du bedömma men rycker den inget vid stillastående start på 1:an o känns normal behöver du nog inte oroa dig.
Ok, drar mig för att åka och känna efter .... :oops: Men kanske inte blev så farligt.
Inte tror jag kopplingen är förstörd bara lite mera sliten än innan :wink: .
klart hade du 7000 rpm när du backa så stank det nog bra :D

Hade en äldre farbror som körde fast med sin nya hjulsdrivna toyota på nyplöjd åker. Där kan man snacka om bränd koppling bilen gick inte ens frammåt när den kom till verkstan på bärgare. Bilen hade rullat 50 mil.
Skulle ha kostat honom 14000 men toyota tog det på garanti han behövde bara betala materialet. Snacka om tur i oturen.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]