Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er.
Min handbroms är nog inte riktigt frisk... Det började för en tid sedan när jag parkerade i svagt uppförslut. När jag senare skulle köra iväg (backa ut från parkeringen) och släppte handbromsen så rullade bilen INTE bakåt... Jag la i backen och släppte försiktigt på kopplingen. Då reste den sig i bak som den gör när man försöker backa med dragen handbroms. Då körde jag framåt nån halvmeter, sen gick det bra att backa.

Men idag var det ännu värre. När jag backade så låste sig hjulet först efter nån meter...

Jag har alltid tyckt att när man rullar sakta och drar i handbromsen så är det som en klokoppling, den nästan smäller till och låser hjulet (iaf på grus). Alltså inte direkt gradvis mer broms ju högre man drar spaken.

De nuvarande problemen verkar bara gälla ena sidan (vänster).

Å nu, frågorna :?: :
Håller handbromsen på att haverera?
Vad kan ha hänt?
Jag tycker att spaken tar ganska högt upp. Finns det nån tumregel för normal spakdraglängd, typ 3-4 hack?
Är ovan beskrivna fenomen ett vanligt fel?
Vad behöver jag byta?
Är det svårt att komma åt backarna, typ få bort skivan?
Behövs specialverktyg?

tacksam för svar.

btw, ang min byliner, byta eller chippa... i morgon skall traktorns kusar få fria tyglar, tid beställd för BSR PPC 188hk...
Användarvisningsbild
av camaro69
Asse skrev:Hej!

Låter garanterat som att bromsbackarna till handbromsen separerat, tokvanligt problem på nyare volvo, följ denna guide...

mvh. Andreas

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=10797
Skynda och byt, så inte dom gamla prylarna lossnar och slår sönder spindeln. För då kostar det dyrt.

Ca 4.000 extra bara i delar.
av Johan D
Asse skrev:Hej!

Låter garanterat som att bromsbackarna till handbromsen separerat, tokvanligt problem på nyare volvo, följ denna guide...

mvh. Andreas

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=10797

Helt rätt, låter som detta fel.

Jag skulle inte köra en meter till med bilen när den är så. Kan du inte fixa själv - är det nästan bärgare till verkstad som gäller. Bakhjulen kan låsa sig under färd.
av turbomart
Tack för alla svar. Och visst, ni hade helt rätt. Det var belagen som släppt från backarna. Skitprylar!

Av lite olika anledningar så åkte jag förbi Helmia i Karlskoga och tur som en tok så hade de en mek som snabbt bytte backarna.

Jag som skulle chippa idag. Av det blev intet. :( Istället blev jag 1558.13 pengar fattigare på bromseriet. Mina fortsatta chippningsäventyr ältar jag vidare i en annan tråd (CAN-bus problem).

Tack alla.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]