- mån 16 jul 2007, 00:43
#117186
Hej på er.
Min handbroms är nog inte riktigt frisk... Det började för en tid sedan när jag parkerade i svagt uppförslut. När jag senare skulle köra iväg (backa ut från parkeringen) och släppte handbromsen så rullade bilen INTE bakåt... Jag la i backen och släppte försiktigt på kopplingen. Då reste den sig i bak som den gör när man försöker backa med dragen handbroms. Då körde jag framåt nån halvmeter, sen gick det bra att backa.
Men idag var det ännu värre. När jag backade så låste sig hjulet först efter nån meter...
Jag har alltid tyckt att när man rullar sakta och drar i handbromsen så är det som en klokoppling, den nästan smäller till och låser hjulet (iaf på grus). Alltså inte direkt gradvis mer broms ju högre man drar spaken.
De nuvarande problemen verkar bara gälla ena sidan (vänster).
Å nu, frågorna :?: :
Håller handbromsen på att haverera?
Vad kan ha hänt?
Jag tycker att spaken tar ganska högt upp. Finns det nån tumregel för normal spakdraglängd, typ 3-4 hack?
Är ovan beskrivna fenomen ett vanligt fel?
Vad behöver jag byta?
Är det svårt att komma åt backarna, typ få bort skivan?
Behövs specialverktyg?
tacksam för svar.
btw, ang min byliner, byta eller chippa... i morgon skall traktorns kusar få fria tyglar, tid beställd för BSR PPC 188hk...
Min handbroms är nog inte riktigt frisk... Det började för en tid sedan när jag parkerade i svagt uppförslut. När jag senare skulle köra iväg (backa ut från parkeringen) och släppte handbromsen så rullade bilen INTE bakåt... Jag la i backen och släppte försiktigt på kopplingen. Då reste den sig i bak som den gör när man försöker backa med dragen handbroms. Då körde jag framåt nån halvmeter, sen gick det bra att backa.
Men idag var det ännu värre. När jag backade så låste sig hjulet först efter nån meter...
Jag har alltid tyckt att när man rullar sakta och drar i handbromsen så är det som en klokoppling, den nästan smäller till och låser hjulet (iaf på grus). Alltså inte direkt gradvis mer broms ju högre man drar spaken.
De nuvarande problemen verkar bara gälla ena sidan (vänster).
Å nu, frågorna :?: :
Håller handbromsen på att haverera?
Vad kan ha hänt?
Jag tycker att spaken tar ganska högt upp. Finns det nån tumregel för normal spakdraglängd, typ 3-4 hack?
Är ovan beskrivna fenomen ett vanligt fel?
Vad behöver jag byta?
Är det svårt att komma åt backarna, typ få bort skivan?
Behövs specialverktyg?
tacksam för svar.
btw, ang min byliner, byta eller chippa... i morgon skall traktorns kusar få fria tyglar, tid beställd för BSR PPC 188hk...
V70 D4 Dynamic Edition 2013.