Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ritznet
Hej!

Först vill jag fråga vad ni tycker om denna bil
http://www.blocket.se/vi/12631649.htm
har provkört den och allt ser bra ut skall bara åka in på en verkstad och be dom kola att viskoskopplingen inte läcker samt lite annat.

Tänkte ge 138.000:- för den.

Jag tänkte köpa nya sommardäck 18", men jag har hört att man måste ha viss typ av däck, rullomkrets, bredd osv för att inte skada awd:n.

Vilken storlek kan jag ha på däck och fälg ?

Skulle vilja ha 18" med 235/40 däck eller nått sånt

Tacksam för snabbt svar
Användarvisningsbild
av camaro69
Taktfullt och klädsamt om du ger oss feedback i/från den förra tråden när du önskade köpråd.
I den kan man tro att du inte läst, med hänsyn till uteblivet svar.

Forumet bygger på informationsutbyte av flera aktörer. Men en del verkar vilja bli matade som små fågelungar. Ibland får man ge lite tillbaka, kanske ett tack för upplysningen, eller annan upplysning hur det gått.

Att bara sticka ner huvudet i sanden fungerar inte alltid. :wink:
Användarvisningsbild
av ritznet
Ja men den tråden spårade ju ur ganska ordentligt eller hur ?
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
ritznet skrev:Hej!

har provkört den och allt ser bra ut skall bara åka in på en verkstad och be dom kola att viskoskopplingen inte läcker samt lite annat.

Jag tänkte köpa nya sommardäck 18", men jag har hört att man måste ha viss typ av däck, rullomkrets, bredd osv för att inte skada awd:n.

Tacksam för snabbt svar

Den bilen var mycket snygg (automat & allting) !
Visar det sig hos mekanikern att det inte är några problem med bilen så är det ju inget att tveka för, bara att gå till banken :).
av TomZaj
Du får nog ta 235/50 om du ska ha 18" då får du rullomkrets som stämmer. Vekar ju vara ett bra pris för bilen om den är i okey skick.

// Tommy
Användarvisningsbild
av ritznet
TomZaj skrev:Du får nog ta 235/50 om du ska ha 18" då får du rullomkrets som stämmer. Vekar ju vara ett bra pris för bilen om den är i okey skick.

// Tommy
Hur räknar du på rullomkretsen då ?

Orginal sitter det väl 215/? R16 jag vet ej profil men tror ligger runt 60-65, om man höjer fälg tummen till 18 borde det inte bli 40 eller 45 i profil då för att få samma omkrets.
Användarvisningsbild
av ritznet
V70BiFuel03 skrev:
ritznet skrev:Hej!

Tacksam för snabbt svar

Den bilen var mycket snygg (automat & allting) !
Visar det sig hos mekanikern att det inte är några problem med bilen så är det ju inget att tveka för, bara att gå till banken :).
Jag tycker också den ser helt ok ut.
Det jag är lite missnöjd med är att det inte är någon vinge samt att det är en bubbla längst upp på varje bakruta i toningen. Kanske nått man kan fixa, sen så är det lite klister kvar sedan nån mobilhållare till höger om stereo men det går nog att få bort med rätt metod.

Lär bli rätt fräck med 18" och en maskinpolering
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Det där är trots allt småsaker (inte alltför dyrt att fixa).
Vad det gäller vingen....ta en titt på denna tråd så har du ett alternativ om det skulle vara så att du köper bilen & vill sätta dit en vinge (vinge är enligt min smak ett måste) http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=17985

Toningen som behöver göras om kan ju kosta några lappar om du ska ha proffs toning, ett alternativ är solarplexius skivor. här är en tråd om just dessa: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=14865

Lycka till med köpet & ta gärna lite pics av bilen & posta dem så vi får se lite mer av "pärlan" :wink:
Användarvisningsbild
av ritznet
Vinge är helt klart ett måste, MEN i området jag bor så är det inte en enda volvo kombi som har vinge. Jag hade en på min 855 men den vart stulen. Jag vet inte om anledningen till att dom andra inte har en är dålig smak eller att dom helt enkelt också blivit av med sina. Så jag vet inte om jag vågar skaffa en.

Angående bubblorna, skall se om jag kan göra något åt dom själv först. Men annars kanske det blir av med filem och dit med solarplexius. Fast jag har varit med och tagit bort gammal film förrut och set är inte helt lätt att få bort allt + klister.

Ska också skapa en project tråd som du, mycket snyggt resultat både med ratt och vinge. :D
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
ritznet skrev:Vinge är helt klart ett måste, MEN i området jag bor så är det inte en enda volvo kombi som har vinge. Jag hade en på min 855 men den vart stulen. Jag vet inte om anledningen till att dom andra inte har en är dålig smak eller att dom helt enkelt också blivit av med sina. Så jag vet inte om jag vågar skaffa en.
Att pundar jävlar snor grejer på bilar händer ju stup i ett här i Gbg så det har jag förståelse för, att pundarna är utvecklingsstörda är heller ingen nyhet för hur de än bär sig åt ser jag inte hur de kan sälja en vinge (vet inte hur vingen på 855 sitter fast) men på V70n så är den borrad (det blir till att borra i bakluckan av glasfiber).... försöker någon idiot att knäcka av vingen så lär både vingen & bakluckan skadas..... positiva i det hela är ju att det täcks av försäkringen.....

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]