Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hup
På min V70N 2,4T -02 larmar det lite då och då för låg bromsvätska. Jag har vid ett tillfälle fyllt på lite men nu var det dags att larma igen.

Vart tar bromsvätskan vägen?

Räcker det med att bromsbeläggen slits för att nivån ska sjunka?

Är det bara att fylla på?

Var nyligen på bilprovningen och dom hade inga synpunkter på bromssystemet.
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
du måste ha en läcka någonstans annars skulle det inte fösvinna olja!
kolla vid bromsoken o runt huvudcylindern så att det inte är ''kladdigt''på dessa ställen
av hup
Vart sitter huvudcylindern? Runt oken bör ju besiktningsmannen sett...
av Gelejocke
Samma problem på min bil xc v70, 01. Fick tipset att kolla slavcylindern till kopplingen. Hittar inget där heller. Precis torrt även runt huvudcyllen och oken. Mycket konstigt :cry:
Användarvisningsbild
av Kaxe
i min ungdoms dagar så gick jag på fordonsteknisk linje och fick in en bil som hade detta symtom, ( amazon) på denna bil var det membranet i bromsservon som spruckit och bromsvätska sögs denna väg in till motorn, detta är inget skämt utan på fullt allvar, minns dock inte hur det var med tätningarna i bromscylindern för detta var 1976 men bromsvätskan försvann via bromsservon det vet jag till 100%
Användarvisningsbild
av Nexus
hup skrev:På min V70N 2,4T -02 larmar det lite då och då för låg bromsvätska. Jag har vid ett tillfälle fyllt på lite men nu var det dags att larma igen.

Vart tar bromsvätskan vägen?

Räcker det med att bromsbeläggen slits för att nivån ska sjunka?

Är det bara att fylla på?

Var nyligen på bilprovningen och dom hade inga synpunkter på bromssystemet.
har du kollat broms beläggen???? fram/bak
av hup
Om jag inte minns helt fel så sa besiktingsmannen at det cad ca: 6 mm kvar fram. Han sa inget om dom annars.

Kanske dags att byta?
Användarvisningsbild
av Nexus
hup skrev:Om jag inte minns helt fel så sa besiktingsmannen at det cad ca: 6 mm kvar fram. Han sa inget om dom annars.

Kanske dags att byta?
enklast är att kolla beläggen. kan vara svårt se hur slitna de är på insidan.
men så fort slits de inte att du ska behöva fylla på flera ggr!
av hup
Jag har fyllt på en gång när det larmade och då kan det handla ca: ½ dl och nu kommer texten om låg nivå lite då och då igen vid svängar och inbromsningar. Den lyser alltså inte konstant.
av Frigge
Troligtvis är det Huvudcylinder/Bromsförstärkaren som läcker.
Du ser det på att det rinner ut i underkant på Bromsförstärkaren
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.