- Idag, 01:27
#1621022
Hej!
Fortsätter på tråden Multirem - skrik - V70 2.5 - 2005 AWD
Nu är det ett faktum att multiremmen kunde trassla sig in till kamremmen vilken i sin tur gick av.
Kort Bakgrund
Visste att multiremmen var dålig, men tänkte att på denna motor går den väl bara av. Vilket kommer att medföra att servon / AC:n och laddningen slutar att fungera. men inget mer "allvarligt" - men jag hade fel..
Multiremmen gick av, vilket kändes direkt.
Körde in på närmaste parkeringsficka, stannade bilen och öppnade huven.
Drog ut de spillror av remmen som gick att se / nå och som fanns kvar, försökte sedan starta bilen - vilket nu misslyckades...
Tänkte att batteriet fick för låg spänning vid startögonblicket....
(startmotorn gick runt, men inget mer...) Det blev bogsering till garaget.
Men batteriet hade god spänning. Vad som hände sedan kan läsas i angiven länk ovan.
Tänkte - bäst att kolla kamremmen -innan multiremmen monteras tillbaka. Tog bort skyddet ovanför kamremmen och insåg att kamremmen var slak...
Började se hur multiremmen hade snurrat in sig runt främst vevaxeln.
tog ut bit för bit (vilket inte var enkelt, för det fanns små bitar som satt fast överallt.
Tillslut hade det mesta rensats bort.. Hur detta kunde hända - ingen aning - men nu har det inträffat...
Just nu år planen att montera en ny kamrem för att kanske få koll på hur många ventiler som ev. har blivit krokiga...
Men för att hantera detta måste jag få koll på markeringarna.
Markering på vevaxeln
Är det rätt märke på vevaxeln jag hittat i bilden nedan. Men vilket märke på motorblocket gäller? Eller är det något annat jag söker?
Sedan behöver jag veta vilken cylinder som är "nummer1" - Är det den som är längst bort från växellådan? (dvs. den längst till höger på bilen)
Vi börjar här - just nu (frågor om kamaxelmärken kommer senare)
Fortsätter på tråden Multirem - skrik - V70 2.5 - 2005 AWD
Nu är det ett faktum att multiremmen kunde trassla sig in till kamremmen vilken i sin tur gick av.
Kort Bakgrund
Visste att multiremmen var dålig, men tänkte att på denna motor går den väl bara av. Vilket kommer att medföra att servon / AC:n och laddningen slutar att fungera. men inget mer "allvarligt" - men jag hade fel..
Multiremmen gick av, vilket kändes direkt.
Körde in på närmaste parkeringsficka, stannade bilen och öppnade huven.
Drog ut de spillror av remmen som gick att se / nå och som fanns kvar, försökte sedan starta bilen - vilket nu misslyckades...
Tänkte att batteriet fick för låg spänning vid startögonblicket....
(startmotorn gick runt, men inget mer...) Det blev bogsering till garaget.
Men batteriet hade god spänning. Vad som hände sedan kan läsas i angiven länk ovan.
Tänkte - bäst att kolla kamremmen -innan multiremmen monteras tillbaka. Tog bort skyddet ovanför kamremmen och insåg att kamremmen var slak...
Började se hur multiremmen hade snurrat in sig runt främst vevaxeln.
tog ut bit för bit (vilket inte var enkelt, för det fanns små bitar som satt fast överallt.
Tillslut hade det mesta rensats bort.. Hur detta kunde hända - ingen aning - men nu har det inträffat...
Just nu år planen att montera en ny kamrem för att kanske få koll på hur många ventiler som ev. har blivit krokiga...
Men för att hantera detta måste jag få koll på markeringarna.
Markering på vevaxeln
Är det rätt märke på vevaxeln jag hittat i bilden nedan. Men vilket märke på motorblocket gäller? Eller är det något annat jag söker?
Sedan behöver jag veta vilken cylinder som är "nummer1" - Är det den som är längst bort från växellådan? (dvs. den längst till höger på bilen)
Vi börjar här - just nu (frågor om kamaxelmärken kommer senare)
- By DennisCA