Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#112785
Kunde inte låta bli att byta bil med brorsan och känna om det är någon större skillnad mellan 2,4T och 2,5T. Nu var vi rörande överens
Något stämmer dåligt i hans kärra (V70 2,4T) som jämfört med min inte är alls lika rapp i responsen i turbo och vid starkt pådrag så kommer och går effekten hela tiden, som bilen inte vet hur mycket tryck den skall ladda.
Förutom att min var betydligt piggare så väsnas min mer när man släpper ut tryck efter acceleration. Ingen av bilarna är chippad. Kan brorsan ha problem med magnetventil eller kan det vara något annat utan att det visas för oss dödliga i displayen??
Erfarenheter ni andra?
skall det vara sån skillnad mellan 2,4T och 2,5T??
av stefnil29
#112832
2.4T har 270nm i vridmoment och 200 hp och 2.5T har 330nm i vridmoment och 210 hp :D , så det är en viss skillnad. :wink:
av aTommyC
#112856
Har brorsan sjekket om MAF'en er ok? Jeg hadde lignende problemer med 2.5TDI da MAF'en begynte å si takk for seg... Fullt pådrag i 2. og 3. gir (2. gir spesielt med tilhenger og/eller tung last) ga pulserende effekt.
av perans69
#112878
jag hade samma problem på min! bytade turboreglerings ventilen (magnetventil) tog 10 minuter sitter på sidan av luftfilterboxen går ett par slangar till den kolla först så alla sitter fast ordentligt kan ha glidit av. fixade problemet på min kostade runt 400:-
Användarvisningsbild
av Mattias_F
#112912
Grymt!!
Skall genast be honom kolla den!!
Visste inte att det var sån prestandaskillnad men det verkar göra en del :twisted:
Användarvisningsbild
av MartinS
#112922
stefnil29 skrev:2.4T har 270nm i vridmoment och 200 hp och 2.5T har 330nm i vridmoment och 210 hp :D , så det är en viss skillnad. :wink:
2.4T har 285nm i vrid och 2.5T har 320nm. Visserligen 35nm's skillnad, men inte så makalös stor skillnad som du vill ge sken av.

/Martin
Användarvisningsbild
av black
#113059
2.4t har 285nm och det är nästan ingen skillnad mellan 2.4t och 2.5t i praktiken.......visst..210hk later bättre än 200hk...men det är ingen större skillnad (i alla fall inte när det gäller s80)
av stefnil29
#113263
MartinS skrev:
stefnil29 skrev:2.4T har 270nm i vridmoment och 200 hp och 2.5T har 330nm i vridmoment och 210 hp :D , så det är en viss skillnad. :wink:
2.4T har 285nm i vrid och 2.5T har 320nm. Visserligen 35nm's skillnad, men inte så makalös stor skillnad som du vill ge sken av.

/Martin
Ok! Lite uppgifter från BSR.
Enligt BSR så har 2.4T 285 nm & 200 hp och 2.5 T har 333 nm och 219 hp orignal. Så visst är det skillnad. Har själv en polare med 2.4T och det är en viss skillnad gentemot min 2.5T. Kan nämna att T5 upp till -04 har 353 nm. Men allt är relativt :wink:
/Stefan :)
Användarvisningsbild
av MartinS
#113265
stefnil29 skrev:
MartinS skrev:
stefnil29 skrev:2.4T har 270nm i vridmoment och 200 hp och 2.5T har 330nm i vridmoment och 210 hp :D , så det är en viss skillnad. :wink:
2.4T har 285nm i vrid och 2.5T har 320nm. Visserligen 35nm's skillnad, men inte så makalös stor skillnad som du vill ge sken av.

/Martin
Ok! Lite uppgifter från BSR.
Enligt BSR så har 2.4T 285 nm & 200 hp och 2.5 T har 333 nm och 219 hp orignal. Så visst är det skillnad. Har själv en polare med 2.4T och det är en viss skillnad gentemot min 2.5T. Kan nämna att T5 upp till -04 har 353 nm. Men allt är relativt :wink:
/Stefan :)
Det borde ju vara bättre att titta på informationen från tillverkaren än en tredjepartsleverantör!?
I BSR's fall så är uppgifterna för 2.4T från volvo och uppgifterna för 2.5T från BSR's rullar.

/Martin
av stefnil29
#113266
MartinS skrev:
stefnil29 skrev:
MartinS skrev: 2.4T har 285nm i vrid och 2.5T har 320nm. Visserligen 35nm's skillnad, men inte så makalös stor skillnad som du vill ge sken av.

/Martin
Ok! Lite uppgifter från BSR.
Enligt BSR så har 2.4T 285 nm & 200 hp och 2.5 T har 333 nm och 219 hp orignal. Så visst är det skillnad. Har själv en polare med 2.4T och det är en viss skillnad gentemot min 2.5T. Kan nämna att T5 upp till -04 har 353 nm. Men allt är relativt :wink:
/Stefan :)
Det borde ju vara bättre att titta på informationen från tillverkaren än en tredjepartsleverantör!?
I BSR's fall så är uppgifterna för 2.4T från volvo och uppgifterna för 2.5T från BSR's rullar.

/Martin
Man vet aldrig vem man kan lita på
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]