Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilruta-strömställare.JPG
Bilruta-strömställare.JPG (282.41 KiB) Visad 28 gånger
Bilia säger att ny mjukvara behövs när man byter till en ny strömställare i förardörren.
Om jag fattade Bilia rätt så behöver verkstan också initiera förardörrens strömställare på V70n.
Är dessa två påståenden ovan sanna?

Fönsterhissen på förardörren krånglade på V70 2005:an som jag kör.

Fönsterrutan ville bara öppna om jag tryckte fram och tillbaka många gånger på förardörrens strömställares knapp för rutan.

Jag bytte då glidskor till fönsterhissens mekanik och på Bilia köpte jag en ny strömställare till förardörren. Den nya strömställaren satte jag i förardörrens dörrsida.

Efter detta så fungerade förardörrens fönsterhiss.
Tyvärr så öppnar och stänger den bara rutan fullständigt om jag trycker på knappen hela tiden, ingen automatisk stängning eller öppning av förardörrens fönsterruta fungerar.

Passagerarens fönsterhiss fram fungerar med automatisk fullständig öppning och stängning från förardörrens nya strömställare.
Passagerarrutans fönsterhiss fram fungerar även när knappen bara trycks in lite med förardörrens nya strömställare och rutan stannar då knappen släpps. Fönsterhissarna bak och sidobackspeglarna fungerar också med den nya strömställaren.

Allt utom automatiken på förardörrens fönsterruta verkar ju fungera bra efter bytet till ny strömställare, utan ny mjukvara och initiering.

Huvudsaken är ju att förardörrens fönsterhiss fungerar, men hur löser man rutans automatiska öppning och stängning?
Det var likadant med den gamla strömställaren som krånglade.

Jag köpte nya glidskor på Mekonomen. De nya låsfjädrarna till glidskorna var så dåliga att de inte höll kvar axeltapparna. Därför så satta jag ditt de gamla låsfjädrarna i de nya glidskorna och nu satt axeltapparna fast ordentligt.

Länka gärna till mera information om ämnet ovan.

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]