Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Första gången jag skriver på forumet men får ändå börja med att tacka för all kunskap jag under åren kunnat läsa mig till i andra trådar här.

Den korta versionen är: Jag har ett problem med en motorlampa som lyser i min pluggade V70 bifuel. Har i ett annat forum (som tyvärr inte är så aktivt) kunnat luska mig fram till att min ECU/ECM behöver omprogrammeras. Har endast kunnat hitta ett ställe i Stockholmsområdet som gör detta så skriver därför här för att höra om någon känner till en verkstad/person i Göteborgsområdet som är duktig på Volvoelektronik/ECU (bonus om denne förstår sig på gasbilar).

Den långa versionen:
Min V70 bifuel 06 går perfekt efter ca 20000 mil. Var dessvärre tvungen att plugga gastanken på den förra året. Bara någon dag innan kontrollbesiktningen gick motorlampan på. Jag hittade snabbt en verkstad som läste ut att det var något med gassystemet. Eftersom det hela var lite stressigt hann jag inte notera den exakta felkoden (och får inte upp koden på min billiga biltema motorfelsavläsare). Mekanikern lyckades dock släcka lampan och bilen gick igenom besiktningen utan anmärkning. På vägen hem från besiktningen tändes lampan igen. Har sedan dess kört runt med tänd motorlampa. Ny besiktning närmar sig och jag vill försöka få släckt lampan för gott innan dess. Hittar en person på
Ett annat forum som haft samma problem där det hela slutade med att han hittade en ECU-expert i Stockholmsområdet som kunde programmera om ECU:n så bilen ignorerade gassystemet. Att laga själva gassystemet skulle kosta många tusen och är helt hål i huvudet eftersom det ju är permanent urkopplat. Letar me andra orde med ljus och lykta efter någon som kan programmera om min ECU men då i göteborgsområdet.
Ny Kartuppdatering

Hade en V60cc-21 för ett tag sedan. Köpt[…]

Åkte till affären för handling. Al[…]

Nästa elbil från Volvo?

Hursom, får hoppas att det finns några[…]

Jag tycker att jag hör över/undertrycksl[…]