Sida 1 av 1

Stort däckslitage - är hjulvinklarna justerbara?

Postat: sön 20 jul 2025, 13:58
av Albireo
Hej!
Detta gäller en V70 2.5 AWD från 2005
Däcken som sitter på, är 225x17" (vilket inte var original på denna bil - tror jag)
Min fundering är - Varför nöts däcken fram - mer på utsidan och bak rejält på insidan?
(Upptäckte på besiktningen att korden börjat blotta sig bak - i övrigt 3-4mm kvar)

Håller nu på att byta lager / spindelleder / styrleder fram....
Och tankarna/frågorna kommer - vilka vinklar går att hantera?
Vilken påverkan har de olika vinklarna för främst nötning av däck?

To-In fram är inger problem att justera - men ...
Camber fram - Skall fästet till stötdämparen gå att justera? (för att ändra vinkeln)
Caster fram ??

Vilka vinklar bak går att justera?

Vilka vinklar är viktiga att hålla koll på?

Re: Stort däckslitage - är hjulvinklarna justerbara?

Postat: sön 20 jul 2025, 18:17
av Erik Å
Det är i princip bara toe som är kritisk. Caster påverkar i princip inte snedslitning alls. Camber är inte heller superkänslig. Står framhjulen till synes vinkelrätt mot asfalten (typ inom +0.5 .. -0.5 grad) så är det inom tolerans, bak ska man se en liten liten antydan till kobenthet (brukar ligga på - 0.5.. - 1.5 grad eller så). Jämför med andra någorlunda nya bilar på stan.
Caster och KPI är icke justerbara och borde ligga inom tolerans om bilen inte är krockad
Har man glappa styrleder, spindelleder eller länkarmsbussningar så varierar toe med gaspådrag /broms, då blir det snedslitning!
Själv hade jag problem i många år med att innerkanten på framdäcken fasades av trots rätt toe. Upptäckte till slut att styrväxeln inte var i mittläget vid färd rakt fram och styrstagen var alltså olika långa från fabrik. Ackerman blev följdaktligen fel i snäv sväng, slog olika i höger- och vänstersväng så att toe spårade ur totalt.
Justerade så de blev lika och kuggade om ratten ett par splines, sen försvann problemet :-)
Har tyvärr inte koll på justeringsmöjligheterna i P2
Albireo skrev: Idag, 13:58 Min fundering är - Varför nöts däcken fram - mer på utsidan och bak rejält på insidan?
Enkla förklaringen: Skulle kunna vara för mycket toe-in fram och för mycket toe-out bak.
Har man konsekvent för bråttom i kurvorna så får man stå ut med extra slitage på utsidan.

Re: Stort däckslitage - är hjulvinklarna justerbara?

Postat: sön 20 jul 2025, 18:51
av Marlboroman
Har bilen gått tungt lastad eller dragit tungt? Tänkte på däckslitaget.

Vad gäller vinklar så finns det inte mycket som går att justera.