Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj på er!

Försöker hjälpa min far som kliar sig i huvudet kring den förhöjda CO nivån som han fick en 2a på senaste besiktningen.

Värdet han fick var enligt nedan
CO: 0,1 [0,3] HC: 100[200]
CO: 2500 varv 1,6 [0,2] Lamda 0,99[0,96-1,04]
Inga OBD felkoder

Vad betyder värdena på CO? Skall den första vara under 0,3 (verkar ju ok?) isåfall
CO vid 2500 är ju dock 1,6 men skall vara under 0,2 antar jag?

Vad kan vara fel????

Tack tack
Svarar mig själv efter lite googlande…

Det verkar som om det kommer in för lite luft in i förbränningen. Då läste jag att det kan vara dags o byta luftfiltret. Så tänkte kolla hur skitet det var… så vi öppnade lådan, lyfte på filtret och…. hittade ett ”råttbo”.. nja inte riktigt men det såg ut som det. Fullt med skit som kommit in, löv, papper etc låg under filtret. Det var nästan helt fullt med skit. Så tänker att det måste vara det…. Vi skall byta filtret också imorgon… sen kör vi förbi besiktningen
När servades bilen sist? Det brukar de byta på allmän service ju. Och har det bildats ett råttbo då har det inte bytts på 3-4 år. Gör en ordentlig service innan ni går på besiktningen. Då är ni helt säkra. Byta olja, filter, luftfilter, kupefilter, tändstift och bränslefilter också.
Vilken mjukvara har ni?

Min var otroligt trög och seg i början, […]

Blev ett mellanbyte av olja och filter idag. Man v[…]

Det hörs endast om huven är stängd[…]

Blöddrande Motor

AWD? Har ingen kunskap i frågan men tä[…]