Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bronze
XC90 2,5T 2003

Får snart be om ursäkt efter alla typer av trådar kring min stackars renovering...
Har bytt tätningar och VVT drev på båda sidor.
Jag får inte till det trots att jag följt VIDA vid montering och har låst vev och kammar.
Vid montering ser det ut som bild 1 och efter att ha snurrat motor två varv så står det åt helvete igen enligt bild 2.
Hur är det ens möjligt?
1.jpg
1.jpg (78.02 KiB) Visad 93 gånger
2.jpg
2.jpg (92.53 KiB) Visad 93 gånger
3.jpg
3.jpg (76.78 KiB) Visad 93 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
Visst vrider du vevaxeln åt rätt hål dvs medurs? Annars "sackar" VVT-naven och remmen tappar spänningen.. :-/
Användarvisningsbild
av taxi
Hej! Har du återfjädrande drev? Tänkte om det kan ställa till det? Jag har gjort detta nyligen på en -00 sugis, men där var det ingen återfjädring.
Gick också efter instruktion från vida, men jag fick inte till det förrän jag hoppade över steget med att ställa "tillbaka en kugg". Så jag drog bara till ändläget, spände remmen och drog runt typ 25 varv på veven innan jag vågade provstarta. Sen dess har det känts som att alla hästar är hemma.
Detta kanske inte hjälper dig så mycket, men jag gjorde ett ärligt försök att komma ihåg iaf.
V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,felco[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]

Ta bort motorn från oket och kolla om dina s[…]