Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjollahoppsan alla glada volvo älskare! Nu är jag iaf inge volvo älskare, ingen bilälskare överlag längre. Misstänker att min kontaktrulle är paj på en volvo s60 från 2003. Här kommer en lite backstory: För någon vecka sedan höll jag på med min rattaxelknut och kopplade då ur rattstången från rattaxeln så ratten kunde snurra fritt. När vi väl var klara antar jag att vi måste ha snurrat ratten ett varv för mycket åt något håll, alltså att kontaktrullen/klockfjädern är ett steg fel åt höger/vänster. Märkte direkt när vi var klara när man skulle svänga med ratten att någonting "knäcktes". Tänkte inte så mycket på det just då, då bilen lirade precis som den skulle. Men nu idag av en ren slump kollade jag på hur man tar bort ratten från bilen och fick då lite information om hur kontaktrullen/klockfjädern fungerar, och bara dryga 40 minuter senare tog det emot när jag svängde med ratten och till slut lät det som att någonting knäcktes och airbag lampan tändes (Tog i för att jag var ute och körde ville inte vara ivägen för trafik), samt tutan och knapparna på ratten fungerar ej. Jag förstod direkt det hade någonting med kontaktrullen/klockfjädern att göra. Är det en quickfix och enkelt att fixa då jag är en bilintresserad 20 åring om man köper en begagnad kontaktrulle/klockfjäder? Och försvinner airbag lampan med den nya i på en gång eller måste den programmeras på nåt vänster?? Är jätte tacksam för svar!!
Tack på förhand!!
//Viktor
Problem med trafikinformation RTTI

Igår såg jag i alla fall trafikinforma[…]

Hackandet är tyävrr fortfarande när[…]

Stötdämpare bak

Om du meckar dit något som är lite anno[…]

I dag fungerade det någon timme för att[…]