- ons 23 apr 2025, 17:54
#1607781
Hallå.
Det här är inga nya problem men nu börjar man bli lite irriterad och (ibland) orolig för långresor.
Prio 1: INTERMITTENT läckage av glykol sedan två år.
Idag som först såg jag lite vätska på en skruv till termostathuset. Så en lätt lösning kanske finns. Frågan är varför det bara läcker ibland?
Nu pratar vi en dumpning av 3 dl vätska vid stopp + avstängning, inte omedelbart utan flera minuter efteråt. Vilket upptäcks när man kommer tillbaka från affären exempelvis, det rinner en sträng utmed asfalten om man står i lätt lutning.
Det händer väldigt sällan under körning (tre gånger på två år in på en resa då jag fått röd varning i instrumentpanelen).
Det har aldrig orsakat övertemp. Jag köper gärna glykol för några hundringar per år innan jag besöker en verkstad.
Men.
Vad jag misstänker är att det rinner ner innanför kamremsskyddet, sedan ut på framvagnen (där man inte kan titta in med blotta ögat) och vidare ut på asfalten.
Är det något man behöver oroa sig för, att kamremmen inte tål glykol exempelvis?
Prio 2: Oljud när svänger höger mellan 90 - 110 km/h.
Har haft samma durrande ljud i några säsonger. Inget glapp på besiktningen, inget onormalt slitage på däcken, bara irritation.
Det påminner om när verkstan en gång drog alla hjulbult i blindo utan att kontrollera centerringen men sådant efterkontrolleras varje gång sedan dess.
Kan det finnas ett glapp som inte kontrolleras? Som inte påverkar vare sig däck eller förvärrande av "hemligt" glapp?
(alla hjul är balanserade)
Prio 3: Elfel.
Vid yttertemperatur mellan 2 och 13 grader (eller när det regnar, oavsett temp) blinkar en varning om vartannat att positionsljuset är trasigt.
När bilen står still finns varken varningen eller tillstymmelse till en flickrande lampa vilket gör felskökande till en elitsport. Är det värt att börja rota i elen? Eller bara leva med varningen under 7 månader av året?
Plus två andra fel som bara uppstår ibland, vilka saknar riktig betydelse.
Mvh
/ Verkstadsvägraren
Det här är inga nya problem men nu börjar man bli lite irriterad och (ibland) orolig för långresor.
Prio 1: INTERMITTENT läckage av glykol sedan två år.
Idag som först såg jag lite vätska på en skruv till termostathuset. Så en lätt lösning kanske finns. Frågan är varför det bara läcker ibland?
Nu pratar vi en dumpning av 3 dl vätska vid stopp + avstängning, inte omedelbart utan flera minuter efteråt. Vilket upptäcks när man kommer tillbaka från affären exempelvis, det rinner en sträng utmed asfalten om man står i lätt lutning.
Det händer väldigt sällan under körning (tre gånger på två år in på en resa då jag fått röd varning i instrumentpanelen).
Det har aldrig orsakat övertemp. Jag köper gärna glykol för några hundringar per år innan jag besöker en verkstad.
Men.
Vad jag misstänker är att det rinner ner innanför kamremsskyddet, sedan ut på framvagnen (där man inte kan titta in med blotta ögat) och vidare ut på asfalten.
Är det något man behöver oroa sig för, att kamremmen inte tål glykol exempelvis?
Prio 2: Oljud när svänger höger mellan 90 - 110 km/h.
Har haft samma durrande ljud i några säsonger. Inget glapp på besiktningen, inget onormalt slitage på däcken, bara irritation.
Det påminner om när verkstan en gång drog alla hjulbult i blindo utan att kontrollera centerringen men sådant efterkontrolleras varje gång sedan dess.
Kan det finnas ett glapp som inte kontrolleras? Som inte påverkar vare sig däck eller förvärrande av "hemligt" glapp?
(alla hjul är balanserade)
Prio 3: Elfel.
Vid yttertemperatur mellan 2 och 13 grader (eller när det regnar, oavsett temp) blinkar en varning om vartannat att positionsljuset är trasigt.
När bilen står still finns varken varningen eller tillstymmelse till en flickrande lampa vilket gör felskökande till en elitsport. Är det värt att börja rota i elen? Eller bara leva med varningen under 7 månader av året?
Plus två andra fel som bara uppstår ibland, vilka saknar riktig betydelse.
Mvh
/ Verkstadsvägraren