Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bubs
Hej Jag har en 2,5t med automat Ser att jag måste fylla på kylarvätska ibland det verkar som vätskan försvinner när motorn får jobba lite hårdare när jag kör lugnt mera normalt med bilen så är det inga problem För nån vecka sedan så drog jag ett tyngre lass på släpvagn då fick jag fylla på Jag har inget vatten i oljan ej heller några avgaser i expansionskärlet Motortempen är helt normal och stabil Talade med en kompis som haft liknande problem han påstod att det kunde var locket till expansionskärlet som var felande eftersom jag inte kunnat se någon läcka någonstans Tacksam för tips
Mvh
av sicnarf
Hur ser oljan ut? Geggigt eller normalt? Köp ny lock då och testa om oljan är ok. En grön på skroten eller en ny
av Bubs
Oljan ser helt riktig ut heller inget gråvitt klegg under påfyllnadslocket heller Det är också lugnt i expansionskärlet inga avgaser
Användarvisningsbild
av Erik Å
Kolla att det inte är fuktigt under mattan på förarsidan. Inte helt ovanligt att värmepaketet utvecklar smygläckor med tiden.
Vanligt fel på P80 och jag tror att P20 har ungefär samma värmepaket men med lite förbättrade röranslutningar.
av KalleJ
Topplockspackningen troligtvis, om du inte hittar något läckage.
Ganska dyrt, smart att passa på att byta kamrem, ventiltätningar osv.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Vattenpumpen är också en tänkbar kandidat. Tyvärr svår att inspektera, man får nog ta bort kamremskåpan och titta efter grönvita avlagringar runt axeltätningen
viewtopic.php?f=16&t=172697&p=1528956f#p1528956
av 20FJan
Har du granskar expansionskärlet noga? Helst då motorn är varm. Jag upptäckte sprickor på min S40, de är över vattennivån så det pyser bara ut när den blir varm och inga stora mängder.
av Bubs
om det är topplockspackningen borde ju motoroljan bli gråvit samt vara avgaser i expansionskärlet Bilen ryker inte vitrök heller
Användarvisningsbild
av Erik Å
Prova att försiktigt släppa ut trycket (lägg trasa över som skydd mot hett stänk) ur exp-kärlet när motorn är varm och dra fast locket igen. Sen väntar du nån kvart så den börjar svalna. Då blir det i stället undertryck i kylsystemet och luft sugs in vid läckan. God chans att man kan höra ett svagt periodiskt sörplande ljud om det är helt tyst runtomkring. Typ slurp - tyst 5 sekunder - slurp osv
Been there, både när jag hade läcka vid vattenpumpen och vid värmepaketet. :-) Båda hördes inifrån kupén, det var först långt efteråt jag insåg varför det lät..
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
av KalleJ
Bubs skrev:om det är topplockspackningen borde ju motoroljan bli gråvit samt vara avgaser i expansionskärlet Bilen ryker inte vitrök heller
Nej behöver inte läcka till oljan.
Nej är det tillräckligt litet så ryker det inte märkbart.

Ja borde gå att mäta kylarvätskan efter avgaser.

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]