Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Skillerns
Tjo! Någon som har vetskapen om hur många grader ”+/-” för camber-vinkeln fram man kan ställa in en V70N på?

Flera verkstäder ger sig inte på att direkt ställa in detta verkar det som.

Det finns en risk att slitaget på däcken är bland annat pga detta så man vill gärna att de justerar detta också om det nu är där felet för slitaget ligger.

Bussningarna är inte direkt gamla, styrlederna är bytta och hjulinställning har gjorts efter dessa ingrepp.

Vida nämner camber men inte mängden.
av Skillerns
Lelleprinter skrev: fre 11 apr 2025, 18:44 Camber fram: -0,3° ± 0.9°
Vet du vart jag kan hitta denna infon? 👍
Ska se om jag kan mäta upp det själv också med lite laser-instrument men tror inte jag kommer kunna komma tillräckligt nära den noggrannheten.
av Skillerns
Lelleprinter skrev: lör 12 apr 2025, 11:50 Jag har tagit informationen från Haynes GDS-handbok,

Du har Min och Max specifikationerna på en hjulinställnings-rapport för en FWD-bil om du kikar på följande länk.
viewtopic.php?t=93177
Ja det är ju smart att kolla på tidigare protokoll, då vet man vad de har för marginal vad som anses vara godkänt gällande min/max 👍

Upplever som det finns rätt stort glapp vid styrspindeln, även andra videos man sett också. Det kan bli någon cm förskjutning av anläggningsytan av däcket inåt/utåt.

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]