- tor 03 apr 2025, 22:22
#1606108
Jag upptäckte att det var olja på kamremmen och det såg ut att komma från främre kamaxeln så jag bytte alla fyra packboxarna och remmen men när det var dags att dra åt VVT:erna med 120Nm klickar inte momentnyckeln, jag testade att ställa ner den till 80Nm och då klickar det på avgaskammen men insugskammen vågar jag inte dra mer för det känns som att skruven snart går av?
Jag hittar ingen info om att dessa skruvar skulle vara sträckskruvar eller bara få återanvändas ett visst antal gånger.
Jag bläddrade igenom kyrkböckerna och där framgår att VVT och packboxen på avgaskammen byttes på verkstad 2012 vid 21k mil och sen dess har bilen gått 15k mil.
Jag tänkte ta det säkra före det osäkra och köpa nya skruvar eftersom dessa drev inte har någon krysskil och kan rotera fritt om det släpper.
https://vparts.se/se/bult-for-kamaxeldr ... 20103.html
Har jag bara otur? Momentnyckeln är inte kalibrerad men jag använder den till att dra åt hjulen med 110Nm och om den har blivit slapp med åren borde den snarare dra för löst än för hårt?
Jag hittar ingen info om att dessa skruvar skulle vara sträckskruvar eller bara få återanvändas ett visst antal gånger.
Jag bläddrade igenom kyrkböckerna och där framgår att VVT och packboxen på avgaskammen byttes på verkstad 2012 vid 21k mil och sen dess har bilen gått 15k mil.
Jag tänkte ta det säkra före det osäkra och köpa nya skruvar eftersom dessa drev inte har någon krysskil och kan rotera fritt om det släpper.
https://vparts.se/se/bult-for-kamaxeldr ... 20103.html
Har jag bara otur? Momentnyckeln är inte kalibrerad men jag använder den till att dra åt hjulen med 110Nm och om den har blivit slapp med åren borde den snarare dra för löst än för hårt?
Äger ingen 144 längre, däremot en V70 2.5T 2004 och en 944 Classic.