Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FenioN
Tja!
Har vibrationer i min Volvo s60
Bytt länkarmar, drivaxlar, styrleder. Spindelleder , hjulinställning . Men har fortfarande vi rationer både med sommar och vinterhjul.. och vibrationerna finns typ alltid blir som påtagligast över 80 och och iaf upp till 200. Kvittar om jag gasar eller motorbromsar , med eller utan växel.

Ny besiktigad
Bromsar är inte speciellt gamla och uppsmorda .

Någon som har något mer tips , har läst massa trådar och inget som funkar hittills.
Är absolut inte kul att åka med för det lever jävel i bilen..

Mvh fenan
Användarvisningsbild
av Erik Å
Har du provat göra Road Force-balansering av hjulen? Orunda eller skeva däck förekommer hos alla fabrikat, har du otur har du ett sånt i både på sommar- och vinteruppsättningen.
Sen är det viktigt att fälgarna centrerar på naven utan glapp, det räcker med att fälgen hamnar 0.1mm off-center så motsvarar det 7 gram obalans på fälgkanten. Där kastar man alltså bort den fina balanseringen.. :-/
Vid 80-85 verkar det finnas en första resonans i fjäderbenen fram, alla obalans i hjulen märks som mest där. Sen kommer vibrationerna tillbaka vid typ 105, 120, osv
Du råkar inte åka på Continental? De har återuppfunnit morgonsulan som var ett problem på 50-60-talet. När bilen har stått över natten har man en platt sida på däcken som inte försvinner förrän efter flera mil.
av FenioN
Inte prövat roadforce. Men 2 olika fälgar med olika uppsättningar däck. Vinter är helt nya , sommar gått 500mil, sommar sitter med navringar, vinter är orginal.

Får pröva köpa nya navringar för jag vet att en är lite dålig men den satte jag ibak för att slippa skak i ratten. Men hjälpte inte, har skiftat runt hjulen utan resultat.
av FenioN
Erik Å skrev: ons 02 apr 2025, 20:27 Har du provat göra Road Force-balansering av hjulen? Orunda eller skeva däck förekommer hos alla fabrikat, har du otur har du ett sånt i både på sommar- och vinteruppsättningen.
Sen är det viktigt att fälgarna centrerar på naven utan glapp, det räcker med att fälgen hamnar 0.1mm off-center så motsvarar det 7 gram obalans på fälgkanten. Där kastar man alltså bort den fina balanseringen.. :-/
Vid 80-85 verkar det finnas en första resonans i fjäderbenen fram, alla obalans i hjulen märks som mest där. Sen kommer vibrationerna tillbaka vid typ 105, 120, osv
Du råkar inte åka på Continental? De har återuppfunnit morgonsulan som var ett problem på 50-60-talet. När bilen har stått över natten har man en platt sida på däcken som inte försvinner förrän efter flera mil.

Continental är det på vinter. Michelin sommar. Inget slutar inte iaf innan 18 mil
av FenioN
Hitta en tråd att dämparna kunde skapa vibrationer , vet att jag har lite klonk i håligheter , men dämparna funkar "bra" iaf när man gungar bilen. men är ju iofs orginal och bilen är en 01 och gått 15900
Användarvisningsbild
av Erik Å
FenioN skrev: ons 02 apr 2025, 20:33 ..Får pröva köpa nya navringar för jag vet att en är lite dålig men den satte jag ibak för att slippa skak i ratten. Men hjälpte inte, har skiftat runt hjulen utan resultat.
Som sagt, blott 0.1mm off-center (dvs 0.2mm glapp på centrumtappen på navet) motsvarar 7g obalans.
En bra balansering brukar vara ner till 5g.. Behöver jag berätta vad en halvmillimeters glapp i navringen motsvarar? :-)
Många tror att hjulbultarna centrerar fälgen men det blir inte tillräckligt bra.

Sen är det läge att misstänka anliggande broms som överhettar bromsskivorna och får dem att slå sig. Lätt att kolla; bromsskivorna ska vara kalla när man åkt nån mil på landsväg utan att använda färdbroms.
Det pratas också om att slitna bussningar i länkarmarna bak kan ge vibrationer. Inget som jag har råkat ut för..
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
av FenioN
Erik Å skrev: ons 02 apr 2025, 20:59
FenioN skrev: ons 02 apr 2025, 20:33 ..Får pröva köpa nya navringar för jag vet att en är lite dålig men den satte jag ibak för att slippa skak i ratten. Men hjälpte inte, har skiftat runt hjulen utan resultat.
Som sagt, blott 0.1mm off-center (dvs 0.2mm glapp på centrumtappen på navet) motsvarar 7g obalans.
En bra balansering brukar vara ner till 5g.. Behöver jag berätta vad en halvmillimeters glapp i navringen motsvarar? :-)
Många tror att hjulbultarna centrerar fälgen men det blir inte tillräckligt bra.
Som sakt problemet är ju identiskt som med vinterhjul en utan navringar så tror inte felet ligger där, men kan säkert göra lite.
Användarvisningsbild
av Erik Å
FenioN skrev: ons 02 apr 2025, 21:02 Som sakt problemet är ju identiskt som med vinterhjul en utan navringar så tror inte felet ligger där, men kan säkert göra lite.
Hur vet du att det inte ingår ett par orunda däck i vinteruppsättningen? :-)
av vjohnj
Hur är det om du rullar utan moton på. Samt hur gamla och hur ser skivorna ut.

Kanske motorfästen. Och om du verkligen vill o kan åk till däckverkstad och fråga om du får testa nån kund eller deras däck på fälg, bara för att utesluta
av FenioN
Erik Å skrev: ons 02 apr 2025, 21:05
FenioN skrev: ons 02 apr 2025, 21:02 Som sakt problemet är ju identiskt som med vinterhjul en utan navringar så tror inte felet ligger där, men kan säkert göra lite.
Hur vet du att det inte ingår ett par orunda däck i vinteruppsättningen? :-)

Klargöra lite till har prövat 2 uppsättningar sommar 2 uppsättningar vinter och ena vinter har även suttit på plåtfälg och alla har samma problem.
Prövat fram bak mm utan någon skillnad i beteende

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]