Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Raskbilar
Hej jag har en Volvo S80 2.9 2004
Bilen har stått på min parkering sedan 2021 och nu använder jag den igen efter 4 år jag vet. Men batteriet drar ström på något mystiskt sätt den startar alltid med startkablar men jag bytte batteri bilen startade utan problem efter 3 dagar var bilen sten död så jag valde att ladda det nya batteriet hemma och sen ut och sätta tillbaka det samt ut och köra inga problem överhuvudtaget men efter 2-3 dagar igen så var den död igen köpte ett helt sprillans nytt batteri bilen gick som en smäck i 1 vecka kanske men nu är den död igen

Undrar om det finns någon som har haft liknande problem eller något annat?
av sicnarf
Det kan vara läckage i batteriet för larmet som tjuvdrar ström.
Ta bort larmsäkringen vid vänster sidan av dörren.
Lås dörren/bilen med nyckel istället för fjärren. Då aktiveras inte larmet.
Fungerar bilen sedan som vanligt så har du hittat felet
Användarvisningsbild
av Erik Å
Annars kan det vara läckströmmar i likriktarbryggan i generatorn, korrosion runt plusanslutningen på startmotorn eller så är det någon av bilens alla elektronikenheter som inte går ner i sleep som det är tänkt. Värst är det om någon enhet i stället för att sova "babblar" på CAN-bussarna, då vaknar bilens hela elsystem!
Det är läge att mäta strömförbrukningen från batteriet
Har man drag kan det vara läge att leta fukt/korrosion i släpvagnskontakten. Vissa bilar har ständig 12V-matning på ett stift i kontakten, vet inte hur det är med Volvo..

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]