Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Insane
Hallå alla.
Har ett underligt felmeddelande i displayen som dyker upp varje gång bilen startas, Anti sladd service erfodras med gul utropstecken, går att klicka bort den med spaken men bara störande att den dyker upp varje gång.
Bilen från början är från min far som gick bort i höstas och jag vet att han haft felet i några år utan att bry sig.

Nu när jag tog över bilen så koppla jag in icarsoft CR PRO för att läsa ut felkoder och den enda som fanns var 0094 ”kommunikation mellan styrmodeler, kommunikationsproblem med olika elektroniska moduler (DEM)”

Lämnade in bilen på en verkstad (ej Volvo) där dom felsökte ABS givarna och det visade sig att alla utom höger fram hade bra värde och kommunikation med styrenheten, bytte givaren höger fram men samma felkod kvarstår.
Verkstaden kunde inte komma på vad det kan vara för fel så jag hämta hem bilen igen.
Allting fungerar som det ska också ska jag poängtera så vart kan felet ligga ?
Har googlat runt som en galning om felkoden 0094 men hittar bara trådar där folk har problem med tex fyrhjulsdriften och andra fel.

Tips mottages på vad jag kan felsöka vidare innan jag får lämna den till Volvo verkstad.
Själv misstänker jag kabelbrott nånstans men vart isåfall kan jag börja leta ?

Mvh Peter.
Jag tror att du har BCM-0094

Volvo DTC BCM-0094
Make: Volvo
Code: BCM-0094

Definition:

Communication Between Control Modules.
Communication Problems with the (DEM)

Description:
Note! The diagnostic trouble code (DTC) applies only to cars with all-wheel drive (AWD) and dynamic stability and traction control (DSTC).
The differential electronic module (DEM) indicates to the brake control module (BCM) when four wheel drive is activated.

The brake control module (BCM) requests the opening of the coupling for four wheel drive so that it can calculate the reference speed of the car.
The diagnostic trouble code (DTC) is stored if the brake control module (BCM) registers that the signal from the differential electronic module (DEM) is missing.

The diagnostic trouble code (DTC) can be diagnosed when the ignition is switched on.

Cause:

Open-circuit or short-circuit in the wiring for the control area network (CAN)
Internal fault in the differential electronic module (DEM).
av Insane
Lelleprinter skrev: ons 26 mar 2025, 10:03 Jag tror att du har BCM-0094

Volvo DTC BCM-0094
Make: Volvo
Code: BCM-0094

Definition:

Communication Between Control Modules.
Communication Problems with the (DEM)

Description:
Note! The diagnostic trouble code (DTC) applies only to cars with all-wheel drive (AWD) and dynamic stability and traction control (DSTC).
The differential electronic module (DEM) indicates to the brake control module (BCM) when four wheel drive is activated.

The brake control module (BCM) requests the opening of the coupling for four wheel drive so that it can calculate the reference speed of the car.
The diagnostic trouble code (DTC) is stored if the brake control module (BCM) registers that the signal from the differential electronic module (DEM) is missing.

The diagnostic trouble code (DTC) can be diagnosed when the ignition is switched on.

Cause:

Open-circuit or short-circuit in the wiring for the control area network (CAN)
Internal fault in the differential electronic module (DEM).
Okej vad innebär öppen krets eller kortslutning i ledningar för kontrollområdes nätverket (CAN)
Internt fel i differentialelektronikmodulen (DEM) ?

Har jag något fel i DEM boxen tro ? Man tycker att den borde ge en felkod isånafall 🤔
När du läser av felkod 0094 med iCarsoft, är det under modulen BCM eller DEM?

Öppen krets innebär att det är avbrott i en kabel eller intern på ett kretskort/modul
Kortslutning innebär kortis mellan en ledare och jord eller mellan ledare,
Det kan också vara kortis på ett kretskort p.g.a. brända komponenter.

När du mätte att du hade +12V, var det på kontakten 54/74B eller på DEM: Differential Electronic Module?

Bifogar schema på Styrenheter Datakommunikation Höghastighet CAN
Om DEM är strömlös eller kaputt så kommer den inte att svara på kommunikationen mellan moduler på CAN-bussen.
Med bifogat schema se ledningar för CAN-bus om du vill mäta dessa.
Styrenheter Datakommunikation Höghastighet CAN .png
Styrenheter Datakommunikation Höghastighet CAN .png (82.72 KiB) Visad 5953 gånger
av Insane
Nu så har jag kollat lite saker och det jag har gjort är följande:
Kollat säkrings boxen som kallas REM vänster bak bagageluckan och säkringen för Awd 7.5 och den var hel, tom mätte upp den med multimeter och den är hel, har även 12v på uttaget för den säkringen.

Mätte upp den oranga kontakten vänster baksäte och den har också 12v

När jag kopplar in icarsoft och går in för att få kontakt direkt med DEM under fliken abs så kommer detta meddelande upp (bild 2) och när jag gör en felsökning via CEM så kommer felkod 1A64 up (bild 1)

Har även märkt att drivningen bak helt slutat fungera också nu av någon konstig anledning, så nu driver den bara fram 😖

Jag tänkte till veckan krypa under bilen och mäta DEM styrenhetens kontakter samt kolla hur den ser ut i kretskortet om vätska har krupit in och ärjat kortet.

Min nästa fråga om DEM styrenheten är tex ärjat kan man plocka bort den och ändå köra bilen ?
Har hittat ett företag som kan laga sådana men är lite beroende av bil också under tiden isåfall.
Bilagor
IMG_0733.jpeg
IMG_0733.jpeg (3.45 MiB) Visad 763 gånger
IMG_0731.jpeg
IMG_0731.jpeg (3.2 MiB) Visad 763 gånger

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]