Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Har en volvo s60 2002 som gåt ojämnt på tomgång, mellan 700-850. Den "rycker" även på tex 2500 varv.
Fick för högt co värde på tomgång, och på förhöjd tomgång på besiktning, övriga värden var godkända.

Har bytt tändstift, LMM, MAP, rengjort gasspjäll, vevhusventilation är ok, luftfilter ok. drar ej tjuvluft, lambdasond är bytt, spridare bytt.

Har fått upp felkod 2120 och P0130 men dom är borta just nu. Bilen går dock fortfarande dåligt.

Short term fuel trim pendlar mellan -25 och +25, V på främre lambda 500 ca.
Någon som har nån ide på vad jag bör kika härnäst?
Sök på P0130 här på forumet. Ser ut att vara lambda-relaterat. Du har väl inte köpt lambdasond på biltema? Lär inte fungera..
Trodo säljer Denso, deras universalsond är identisk med Volvos förutom att sladden är längre :-D Pris 1/4 av volvos..
2121 verkar ha att göra med gaspedalen (googlade)
Kolla vakuumslangarna vid insuget, speciellt de tunna (typ 8mm). Jag fick byta ett antal vittrande slangar när bilen passerade 20 år. Den till map-sensorn föll i smulor :-/
Symptomet låter lite som överslag vid någon tändspole, vid gaspådrag höjs arbetstrycket i cylindrarna och då behövs mer spänning..
Sen skulle jag ha kollat kompressionen med fattigmans-tricket; dra runt vevaxeln för hand med hylsa och spärrskaft och kolla att mottrycket står kvar ungefär lika länge i alla cylindrarna. Förmodligen bäst att kolla på varm motor eftersom det är då den bråkar.
Solenoid b4b

Glapp kan vara så enkelt som en dålig […]

XC60 T8 Polestar Engineered MY21 och nyare har en […]

Kod: ECM-720A Definition: Startspärrkommunika[…]

Är det någon som har monterat nyare bak[…]