Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Har köpt en V70XC 2001 2.4t Automat. Jag har ett problem med att bilen vibrerar som bara den under acceleration. Släpper jag gasen så försvinner det. Spelar ingen roll hur fort eller sakta jag kör. Det vibrerar som bara den. Känns som att det kommer i från vänster fram

Jag har gjort följande:

Bytt Övrebakre motorfästet
Bytt accelerationstaget framme nere
Bytt drivaxel till en ny
Bytt hjullager då det gamla var helt slut
Bytt plats på framhjuel och bakhjulet
Tagit bort kardanen

Jag har mäkt att jag har en högt klonk i framvagnen när jag kör över ett gupp. Och de övre ringarna på fjäderbenen ligger inte emot.

Kan det vara som så att topplagringen är så pass slut att de gör att det vibrerar?

Hoppas någon har en ide. Börjar få slut på ideer!
Har du bytt båda drivaxlarna eller bara den ena? Till ny axel eller begagnad med möjligt sliten ytterknut..?
Precis de där symptomen hade jag när en ytterknut var dålig.. :-/ Knutarna slits på så sätt att kulorna börjar kila fast och låser knuten så att drivaxeln vill "vispa runt", därav vibrationerna
Ytterknutar är relativt enkla att byta, nya finns för rimlig peng hos trodo
Bytte den vänsta sidan mot en helt ny axel med nya drivknutar. Den gamla glappade i den inre drivknuten. Den andra känns bra och kan inte påstå att den känns som att den fastnar. Skall tillägga att dessa vibrationer bara är när jag kör själv. Är man två eller fler i bilen är det helt vibrationsfritt!
Är du säker på att det inte är höger ytterknut som är dålig..? Det var den som gav upp på min :-) Eller stödlagret.
Har du en tung passagerare i passagerarsätet så rätas höger drivaxel ut och båda knutarna får mindre vinkelskillnad att hantera.
Nån här hade jätteglapp i lagret där vänster axel går in i automatlådan. Nån annan lyckades köra av splinen på en sprillans ny vänster drivaxel precis jämte låsringen :-/ Antagligen materialfel
Så skulle det kunna vara!

På min gamla XC70 hände samma sak med drivaxeln som gick in i lådan... Den brast precis vid låsringen...

Men skall ta och kolla om det kan vara som så att det är den andra drivaxeln som är dålig i stödlagret...
Proppen skrev: ons 12 feb 2025, 21:27 Men skall ta och kolla om det kan vara som så att det är den andra drivaxeln som är dålig i stödlagret...
Det går att trycka in fett i stödlagret med tummen om man kryper in under bilen.
Ytterknuten kan man faktiskt trycka in fett i genom hålet om man tar bort centrumskruven. På de flesta knutar är hålet genomgående, påstås finnas enstaka där det inte är genomgående dock
Att smörja är förstås ingen lösning på sikt, men man kanske kan se om det blir skillnad dvs att man har hittat problemkällan :-)

Värt att nämna, mina knut-orsakade vibrationer vid acceleration blev värre när bilen blev varmkörd. Fick den kallna en halvtimme så funkade allt perfekt. Antar att värmen tunnade ut fettet i knuten och kulorna blev alltmer benägna att skära fast i spåren.
Proppen skrev: ons 12 feb 2025, 21:37 ..Skall lyfta upp bilen på lördag i en lyft och kika lite...
Kolla momentstaget under motorn och det ovanför vid torpedväggen. Under acceleration så utsätts momentstagen för belastning och det övre är känt för att gummibussningen går sönder rätt fort. Det har gjorts uppgraderingar ett par gånger..
För att återgå till ytterknut, jag hittade till slut felet genom att hålla ena handen på drivaxeln mellan inner- och ytterknut och rotera hjulet fram och tillbaka med andra handen. Vid vändningarna kändes det lite glapp i ytterknuten men framför allt en "knastrande" känsla.. inte bra :-/
Solenoid b4b

Glapp kan vara så enkelt som en dålig […]

XC60 T8 Polestar Engineered MY21 och nyare har en […]

Kod: ECM-720A Definition: Startspärrkommunika[…]

Är det någon som har monterat nyare bak[…]