Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bubs
Jag köpte kusinens xc70 bensinare för ett tag Bilen hade stått oanvänd ca 1 år.Besiktningen gick bra förutom att jag fick ombes på att bilen läckte bränsle Så en kompis som har lyft tog in den och bytte slangen som sitter mellan tanken och tankröret nu när jag tankar den så är problemet vid tankning att tankmunstycket slår av hela tiden så jag misstänker att avluftningen från tanken inte fungerar som den ska Nu undrar jag om man kan blåsa den ren med tryckluft uppifrån?
Mvh
av sicnarf
Vet inte om du kan göra så. Jag skulle själv inte göra så.
Stopp inte in hela röret vid tankning. Dra ut den halvvägs och tryck försiktigt på handtaget vid tankning.
Det tar längre tid att tanka med det funkar.
av Storfot
Jag har ett liknande problem. Ibland slår det stopp efter ca 20 liter och sedan slår det stopp direkt hela tiden. För mig brukar det fungera att rotera pumphandtaget 45 grader. (Redan från början av tankningen.) Men jag skulle också gärna vilja veta varför det blir så och fixa det ordentligt.
av sicnarf
När man tankar så finns det luft i tanken. För att fylla bensin i tanken så måste luften ut samtidigt som man tankar.
Det finns en ventil någonstans i anslutningen till tanken som släpper ut denna luften när man tankar.
Ibland kan denna ventil bli blockerad av smuts eller annat som gör att avluftningen ej funkar.
Då blir det stopp i tankningen för pumpen tror att tanken är full då luften i tanken ej kommer ut på rätt sätt.
Att ha pumpen halvvägs in eller vriden 45 grader låter luften komma ut på annat sätt än det vanliga så man kan tanka fullt.
av T-rex
Kan oxå vara så att pumphandtaget är väldigt känsligt, om du tankar på samma station å samma pump. råkade ut för detta på en ingo mack. Bytte pump å det fungerade för mig
Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]

Tjena jag har en 945 med b230fk och jag har f&arin[…]

Det är 9000 mil intervall på remmen och[…]