Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wolfwo
Hej, skulle vara tacksam för lite rådgivning gällande min Volvo xc70 -03.
Bilen har gått 26 000 mil och har följande fel:
-ABS lampa lyser
-Automatlåda men som senaste tiden får växlas tiptronic för den inte växlar upp själv.
- hastighetsmätaren slutar fungera ibland när den inte vill växla.
-någon enstaka gång har jag också fått upp texten bilen behöver motorservice.
Bilen funkade perfekt tills att ABS lampan började lysa sen har dessa andra fel kommit, kan allt hänga ihop?
- sen skramlar det ifrån stötdämpare i bak, så antagligen behövs dämparen bytas gissar jag.

Men till den viktigaste frågan, ska jag sälja bilen i befintligt skick och lägga till mina 18.000kr och köpa en volvo V70 istället? Eller bör jag använda dessa 18.000kr att reparera den bilen jag redan har?

Hur hade ni gjort? Jag kan inte fixa någon själv utan måste lämna in bilen på verkstad.
Tacksam för all vägledning man kan få!
av Storfot
ABS och hastighetsmätare kan man ju misstänka beror på samma sak. Motorlampan kan också tändas efter ett tag om det t.ex. är problem med ABS-givare. Växellådan verkar ju inte ha ett mekaniskt fel, så det är väl inte omöjligt att det beror på att den mjukvaran också är ledsen över hastighetssignalen. Det borde du ju åtminstone kolla upp. Ingen vill köpa en bil som inte växlar ordentligt, då blir det ju till att sätta ett vrakpris. Kolla felkoder är ju en bra start.

Stötdämparen är väl en mindre komplicerad sak som inte avskräcker mekarkunniga spekulanter om rabatten är rätt.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Kolla att inte ABS-kransarna fram har rostat sönder, det är vanligt fel. En -03 tror jag har vanliga kransar, magnetiserade hjullager kom väl något år senare.
Om kransarna är dåliga får ABS, hastighetsmätare och antislirsystem ingen signal. Fullt möjligt att automatlådan också tjurar om den inte vet bilens hastighet..
av Wolfwo
Okej tack snälla för svar, det låter ju ändå lovande då jag hellre lagar bilen egentligen. Men såklart alltid en risk men det är det ju även om jag köper en ny bil i den prisklassen. Kanske starta med en abs service och sen se vilka fel som kvarstår då
Användarvisningsbild
av Erik Å
Wolfwo skrev: mån 13 jan 2025, 14:15 .. Kanske starta med en abs service och sen se vilka fel som kvarstår då
Kransarna brukar man kunna inspektera med bilen stående på hjulen om man lägger på fullt rattutslag och kikar in bakom framhjulen framifrån. Kransen är nätt och jämt synlig i glipan mellan ytterknut och styrspindel. Bild nedan, ficklampa är till god hjälp :-)

Tänderna på kransen brukar övergå till rost med tiden. Inte helt ovanligt att kransen går helt av och hänger lös på knuten, märks om man petar på kransen med en smal mejsel

Som sagt, senare generationer har inga kransar men de tror jag försvann först på MY 05-07 någonstans.

viewtopic.php?f=16&t=152589&p=1346297#p1346297
av jlu
Läs ut felkoder, sannolikt kommer det framgå om det är ABS givaren som är rotorsaken. Väldigt ofta så kan ju flera funktioner sättas ur spel om en givare går sönder, att allt det du nämner händer är ju som tidigare sagts inte alls orimligt, även om jag själv inte har någon erfarenhet av just volvo.

Du kan behöva mer än den absolut billigaste felkodsläsaren, det är dock en bra investering att ha en variant som kan läsa mer än motorkoderna. Eller gå till en vän som har en sådan.

Kanske funkar? https://www.youtube.com/wa[…]

240 startar inte

Nu har jag felsökt ännu mer på den[…]

Brainys V60

Efter omlackering , kanske man bör fundera p&[…]

Jag har endast problem med backväxel när[…]