Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

För över ett år sedan började displayerna visa konstiga tecken och mätarna la av helt, jag lödde om de små kretsarna som han gör i det här klippet men inte den stora mikroprocessorn:

Det fungerade felfritt i ett år sen började det krångla igen, jag lödde om det och det fungerade i ett par månader innan det blev likadant igen, nu har jag lödit om det en tredje gång och det fungerar just nu och jag ska skynda mig att besikta bilen innan det börjar krångla igen. Vi har kört med en digital GPS-hastighetsmätare från Temu under tiden det har krånglat men en sån kan man ju inte besikta med.

Jag läste i en tråd där någon betalat 2500kr för att få instrumentet omlött men fått problem igen efter ett år så det verkar vara vanligt?
Ni som har haft samma problem, har det räckt med att laga det en gång?
Man ska inte behöva löda om kretsar upprepade gånger. Lödfel är sällsynta på ytmonterade komponenter, isåfall har det varit något processfel i tillverkningslinan. För lite lodpasta pga felaktiga pastastenciler t.ex.
QFP-kapslar är relativt lättlödda och lätta att inspektera. PLCC besvärligare att inspektera visuellt. BGA är riktigt trista eftersom lödningarna bara går att inspektera med x-ray.
Sen kan det mycket väl vara fel i mönsterkortet, mikrovior som inte kontakterar mot innerlager i mönsterkortet. t.ex
Såna fel kan försvinna ett tag efter värmechocken de utsätts för om man löder om kortet. Eller rättare sagt symptomet försvinner, felet finns ju kvar :-)
Och det är inte helt ovanligt att integrerade kretsar får interna fel på kislet som kan försvinna efter värmechocken från om- eller bortlödning
sicnarf skrev:Du kan ju löda. Så du kommer undan billigt. Köp en begagnad från likadan årsmodel och byt.
Löda om senare om du får problem med den.
Jag var i de tankarna också, nu vet jag inte om det är åldern eller milen som sliter ut lödningarna och det vore surt att köpa ett instrumenthus på skroten som börjar krångla likadant. Sen gäller det att få ett av exakt rätt modell för att det ska fungera, min bil är tillverkad mars-03 men är av 04 års modell med kromringar runt mätarna.
Erik Å skrev:Man ska inte behöva löda om kretsar upprepade gånger. Lödfel är sällsynta på ytmonterade komponenter, isåfall har det varit något processfel i tillverkningslinan. För lite lodpasta pga felaktiga pastastenciler t.ex.
QFP-kapslar är relativt lättlödda och lätta att inspektera. PLCC besvärligare att inspektera visuellt. BGA är riktigt trista eftersom lödningarna bara går att inspektera med x-ray.
Sen kan det mycket väl vara fel i mönsterkortet, mikrovior som inte kontakterar mot innerlager i mönsterkortet. t.ex
Såna fel kan försvinna ett tag efter värmechocken de utsätts för om man löder om kortet. Eller rättare sagt symptomet försvinner, felet finns ju kvar :-)
Och det är inte helt ovanligt att integrerade kretsar får interna fel på kislet som kan försvinna efter värmechocken från om- eller bortlödning
Du verkar ha koll, jag kan tillägga att bilen hade gått 35100mil första gången det hände och nu är den uppe i 36400mil.
vjohnj skrev:Använd helst om du har tenn med bly. Mer flexibelt än många av de blyfria första som komm ut.
Det är lite svårt att få tag på iom att blyat tenn inte får säljas längre, kanske är det bly i det man köper från Temu. :-)
PM:a mig om du inte får tag i smalt 60/40 lödtenn, jag har kvar lite sånt :-)
Det behövs en schysst lödstation med smala lödspetsar, esd-skyddad arbetsplats och något slags mikroskop för att se hur lödningarna blev. Du vet säkert redan ;-)
Bilindustrin har faktiskt inget lagkrav på sig att använda blyfritt, RoHS och WEEE avser bara konsumentelektronik.
Erik Å skrev:PM:a mig om du inte får tag i smalt 60/40 lödtenn, jag har kvar lite sånt :-)
Det behövs en schysst lödstation med smala lödspetsar, esd-skyddad arbetsplats och något slags mikroskop för att se hur lödningarna blev. Du vet säkert redan ;-)
Bilindustrin har faktiskt inget lagkrav på sig att använda blyfritt, RoHS och WEEE avser bara konsumentelektronik.
Jag har en Weller med smalaste spetsen+några vanliga, sen har jag ett USB-mikroskop från Temu som funkar sådär, lite dålig bildkvalitet men man ser om det har blivit bryggningar eller inte.
Okej då kan jag köpa det som perssan länkade till om det gör så stor skillnad.
perssan skrev:Blyat lödtenn finns att köpa hos Elfa.
https://www.elfa.se/sv/loedtrad-1mm-sn6 ... lsrc=aw.ds
Tack för tipset.
1mm lödtenn är rätt grovt för att löda QFP och annat smått. Som att använda en timmerstock som tandpetare ungefär :-D
Sugfläta (smal, typ 2mm) är nästan ett måste för att ta upp överflödigt tenn. Förr eller senare blir det för mycket någonstans.
Solenoid b4b

Glapp kan vara så enkelt som en dålig […]

XC60 T8 Polestar Engineered MY21 och nyare har en […]

Kod: ECM-720A Definition: Startspärrkommunika[…]

Är det någon som har monterat nyare bak[…]