Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av COCS
Hej

I onsdags e.m. efter jag handlat och startade bilen (det var 2 plusgrader ute), så tändes motorlampan med gult sken. Bilen gick som vanligt bra, så jag körde hem utan problem. Kollade därefter med en standard felkodsläsare som angav:
P0441
evaporative emission control system incorrect purge flow

Jag har kollat och gjort rent tanklockets gummipackning, men det ser helt ok ut.

Motorn startar lätt och går som den ska, men motorlampan lyser och samma felmeddelande.

Jag har provat radera felkoden, men den vill inte raderas och den gula motorlampan lyser.

Nu till det som är både intressant och märkligt... Jag lånade av en kompis en annan felkodsläsare som han köpte ny för ca 2 veckor sedan och som han använt till sin Volvo V70 - som är av samma årsmodell som min S80. Min kompis felkodsläsare anger i displayen att min S80 inte har några felkoder, men ändå lyser ju den gula motorlampan. Så jag testade igen 2 gånger, men får inte fram någon felkod. Däremot när jag igen testar med min egna felkodsläsare, så kommer samma felkod upp igen.

Jag har tänkt lämna bilen till en verkstad för detta problem, men får troligtvis inte en tid förrän i mitten av januari.
Så då har jag en fråga:
Kan jag använda bilen ändå med denna felkod eller det farligt eller skadligt för motorn?

Tack & hälsningar Christian Sjöberg
Användarvisningsbild
av leiwi
Innebörden av felkod P0441

Felkod P0441 indikerar att det finns ett problem med spolflödet i EVAP-systemet (Evaporative Emission Control System).

Vad orsakar kod P0441?

Bränsletanklocket saknas, är skadat eller sitter löst, vilket gör att ångor från bränsletanken strömmar förbi kanistern.
En magnetventil/solenoid som sitter fast. Detta förhindrar att ångorna kommer in i insugningsröret eller spjällhuset.
Läckande rör i systemet. Ångorna släpps ut i atmosfären.
En kortsluten eller öppen krets hos EVAP-ventilen.
Tilltäppta slangar i systemet. Orsaken är ansamling av korrosionprodukter från bränsletanken, metallspån från utslitna pumpdelar, föroreningar i bränslet eller kolavlagringar/koks. Tilltäppningen hindrar ångorna från att cirkulera.
En trasig luftningsventil. Detta hindrar uteluften från att strömma in. Det kan leda till för stort vakuum i kanistern eller bränsletanken.
Felaktiga mätvärden från bränsletankens trycksensor. Det utlöser falska felkoder.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Tänkte föreslå en snabbkoll att inte slangarna till EVAP-ventil och kolkanister har vittrat sönder.
De tunnare gummislangarna i motorrummet tenderar att utveckla torrsprickor när de passerat 20 år.. Been there :-) Enkla att byta själv, finns som metervara hos t.ex. mekonomen.
Men det kan vara en läcka vid tanken också, inte helt ovanligt att luftningsröret intill påfyllningsröret vittrar sönder.
Användarvisningsbild
av COCS
Tack för era utförliga svar!

Jag kommer lämna in bilen på verkstad - p.g.a. det är nog högst troligtvis bättre att en erfaren verkstad felsöker och åtgärdar - jämfört med jag försöker själv.

Dock är jag tacksam över svaret att; jag kan använda bilen tills dess den hamnar på verkstad.

Jag är övertygad om att era utförliga svar kommer att hjälpa andra med samma problem = era svar är inte skrivna i onödan - svaren finns ju nu att hitta för den som söker.

Får jag reda på något annat från verkstaden som är av intresse, så kommer jag skriva det här...

Tack, hälsningar Christian Sjöberg

Hastighetsspärren har inget med hastighetsm&[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?