Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mr 76
Tjena!!!

Har bytt bromsskivor/bromsbelägg samt handbromsbackar bak på min V70N-01.
Jag körde i 12 mil till mina föräldrar där stod bilen stilla ett dygn.
När jag skulle köra de 12 milen hem därifrån så märkte jag direkt ifrån ca 50 km/h och uppåt att hela bilen började vibrera. Det kändes som det kom bakifrån och gör att hela bilen vibrerar. Bilen känns även lite "trög" i accelerationen....

Det känns ungefär som om fälgarna inte satt riktigt på plats eller att skivorna inte sitter riktigt rakt efter bytet, skeva? Skulle väl även kunna vara så att någon/några klotsar ligger an mot bromsskivan. Bilen vibrerar inget vid inbromsning m.m

Sagt och gjort. När jag kom hem så hissade jag upp bilen för att se att bultarna var riktigt åtdragna och att fälgen satt "rätt" och att det inte satt något skit/rost vid fälgnavet. Körde sedan ut och provkörde och tyvärr så kvarstår problemet.

Skall hissa upp bilen igen på torsdag och se så att däcken rullar fritt så att inget bromsbelägg ligger emot. Han som bytte allt åt mig kollade detta när han utfört jobbet och då låg inget på. Han drog även handbromsen och lossade denna för att se att den inte låg på.

Har tidigare (innan bytet) haft lite vibrationer i bilen och trodde att detta skulle försvinna delvis när jag bytt alla bromsdetaljer bak. Bilen vibrerade inte så här med de gamla skivorna/klotsarna och den trasiga handbromsbacken (1 av 4).

Snälla vad kan vara problemet. Känns som om problemen avlöser varandra på dessa V70N. Snart är det ju semestertider och då skall man ju köra ca 250 mil......

Nu är ju allt nytt och då skall det ju inte vibrera!!!!!!!!

Tacksam för svar och teorier.....

// Mr 76
av Frigge
Min gissning är att h-bromsen är för tajt justerad, den ska ta 6-8 knäpp upp och inte det första 2.

Kan oxå vara skit mellan skivan o navet, kärvande ok.
Användarvisningsbild
av Bothner
Min erfarenhet är också vid byte till nya handbromsbackar att de lätt blir för tajt justerade mot "trumman". Du kan märka det genom att när vibrationerna kommer, prova att försiktigt dra i handbromsspaken utan att låsa den. Ljudet\vibrationerna kommer att förändras. Då har du hittat rätt!
Användarvisningsbild
av ER
6-8 knäpp är över MAX vad man bör ha och bör spännas omg. Handbromsen SKALL nå full effekt någonstans mellan knäpp 2 och knäpp 5.
Så har jag nu och det är inga missljud samt hjulen roterade fritt utan problem eller problem relaterade till för tight utan är helt perfekt justerat.
av Frigge
ER skrev:6-8 knäpp är över MAX vad man bör ha och bör spännas omg. Handbromsen SKALL nå full effekt någonstans mellan knäpp 2 och knäpp 5.
Så har jag nu och det är inga missljud samt hjulen roterade fritt utan problem eller problem relaterade till för tight utan är helt perfekt justerat.
Är det lag på att ha som just du har :roll:
av Mikael-71
Har haft samma bekymmer som dig på V70 jag har nu och även på en 626 efter att haft den inlämnad för bromsskivebyte.

Guld värt är en indikatorklocka..... :wink:

Min gissning är att du har skit (rost) mellan skiva och lager. På Mazdan så anade jag det första dagen eftersom jag tyckte pedalen var svampig. Andra dagen så kom vibrationerna.

Man kollar det genom att lägga brickor eller andra lämpliga distanser så man kan bulta dit skivan precis som när hjulet sitter på o kollar sedan med en indikator klocka.

Volvon hade jag fått skivorna svarvade på och Volvo verkstaden gick igenom bromsarna själva utan att lösa problemet.

Lösningen är att ta isär och göra rent samt dra försiktigt med en fil på anliggningsytan på lagret så man bryter av rostkanten.

Skräp på ett par hundradelar för skivan att kasta kanske 0.1mm i periferin och det känner man. Mazdan kastade skivan 1.5mm på och 0.02 efter rengöring och återmontering. Volvon låg på typ 0.3 o 0.03 efter rengöring.

Mikael
V90 problem släpvagnsbelysning

Jag köpt hem Mcase-säkringar för a[…]

Pigg v70 vs slö v70

Hej. Har haft en v70n från -00 i snart 10 &a[…]

Hej! Tygmattan är blöt. Även den gr[…]

Visst kan det vara bränsleproblem.. Sen om t&[…]