Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1580735
Jag känner mig lite dum som behöver fråga men jag spillde en del vid en fyllning för att komma över miniminivå på min S60 2,4T 2001.

Jag ser inga spår av det spillda där uppe. Idag märkte jag oljeblandning i regnvatten från bilen på höger sida sett från färdriktningen. Bilen på lyft avslöjar tydligt med olja som spridits ut på ramens lägsta punkt och upp på andra detaljer upp mot kamremmen. Jag kan inte se något läckage från turbo, packningar på blocket eller oljetråget. Där ser man bara lite vanlig oljesvett som jag alltid haft. Inga hängande droppar på tråget, filtret, oljekylaren eller oljepluggen.

Oljan är ganska svart men den kan ju tagit med sig smuts från motorn ned. Rinner verkligen olja ned på den sidan så tydligt eller kan det vara ett läckage och hur kan man identifiera vad det är?
Senast redigerad av 1 Dextre, redigerad totalt 0 gånger.
#1580737
Jag gick ut och kollade på en kartong som legat där i sex timmar och det var bara tre stora droppar som låg där. Då hade jag visserligen spolat med högtryck och sedan kört några mil efteråt. Värre ser det ut uppifrån bredvid kamremmen där man kan se hela vägen ned. Rejält med kladd på ramens översida och runtom.

Jag gick och tittade på en 2003:a av samma modell utan turbo och hade också intorkat oljekladd på dessa detaljer sett uppifrån. Dock helt intorkat och svart.
Senast redigerad av 1 Dextre, redigerad totalt 0 gånger.
#1580930
Lite mer info och bilder.

Det verkar ha skvätt rätt ordentligt vid något tillfälle. Man kan se spår på slangar framme vid fläkten. Det ser ut som att kuggarna har fått med sig olja och skvätt vidare. Jag vet fortfarande inte om det kommer inifrån eller om det är det jag spillde som fortfarande är kvar. Dock är jag rädd att det kommer från motorn för jag har inbillat mig att det minskar på stickan men inte snabbt. Det känns som om det läckte snabbare med motorn igång (inte så märkligt kanske) och nästan inget nytt när motorn är av även under många timmar.

Här syns lite på insidan av kamremskåpan. Det finns i ett spår runtom kåpan på insidan nedåt också men inte så mycket på remmen. Den är lite svart på ena kanten annars ingenting. Jag tog en duk och torkade av den när den var i farten på tomgång. Inget nytt skvätt in under taket på kamremskåpan iallafall. Bilden nedan är från igår och inget nytt verkar ha kommit till idag med en del körning sedan jag torkade bort det som syns här.
PXL_20240609_184242290.jpg
PXL_20240609_184242290.jpg (217.84 KiB) Visad 441 gånger
Här syns kladd runt nedersta hjulet på multiremmen sett in från hjulhuset. Där är det som värst förutom det som hänger på ramen under.
PXL_20240610_161022242.jpg
PXL_20240610_161022242.jpg (196.11 KiB) Visad 441 gånger
Här samma vy av hjulet men underifrån. Inte så mycket hängande olja men ändå mycket utspritt.
PXL_20240610_161313757.jpg
PXL_20240610_161313757.jpg (185.39 KiB) Visad 441 gånger
Samma vy från under bilen mot kamremssidan.
PXL_20240610_161140150.jpg
PXL_20240610_161140150.jpg (209.6 KiB) Visad 438 gånger
Så nedersta hjulet som multiremmen drar i ser lite misstänkt. Jag antar att det sitter ihop med vevaxeln? Jag har tittat bland kuggarna som kamremmen drar runt och de ser relativt ok ut. Det är lite intorkat olja runt väggen på utsidan av kamremskåpan, mest runt nedersta hjulet på utsidan. Multiremmen ser pigg och torr ut.
#1580935
Vevaxeltätningen är väl ett av de vanliga ställena för oljeläckage.
Angående "skvättspår" framför motorn - har du kollat om oljestickan tätar ordentligt? Om du har problem med vevhusventilationen så kan stickan tryckas ur så att det skvätter ut olja. (Och vevhusventilationen kan även vara grundproblemet som tryckt ut vevaxeltätningen.)
#1580938
Vevhusventilation bedömdes ok okt 2018 på Volvo vid 18700 mil ungefär. Nu har den gått 26000 mil. Kanske satt igen på nytt, men jag tror inte att det har skvätt på det sättet utan det är nog från kugghjulet. Jag kan egentligen byta både kamrem och packning eftersom det var 12000 mil sedan och 10 år. Jag får intrycket av det varken är svårt eller dyrt att byta tätningen men jag har bara sökt lite halvdant än. Om det skulle vara det.

Det är bara det att jag måste troligen klara en långresa till Danmark och tillbaka med denna situation. Körde 40 mil nyligen och det sjönk men ganska lite olja på den turen.
#1581034
Dextre skrev:Jag kan egentligen byta både kamrem och packning eftersom det var 12000 mil sedan och 10 år. Jag får intrycket av det varken är svårt eller dyrt att byta tätningen men jag har bara sökt lite halvdant än. Om det skulle vara det.
Nej om man gör det i samband med att man ändå byter kamrem så är det inte så mycket extraarbete eller -kostnad. (En rejäl mutterknack rekommenderas för att få loss vevaxelmuttern om man gör det själv. Och mothållsverktyget eller något hemmasvetsat mothåll för att dra åt den igen.)
#1581371
freak1 skrev: tor 13 jun 2024, 22:41 Kan också vara vvt-drevet/en som läcker. Jag hade det på min och det var snordyrt att få dom bytade. Min hade rullat 27.000 mil då.
Det är precis det det visade sig vara och snordyrt blir det. Jag funderar på om det är värt det just i denna stund. 26000 mil här och kört den i tio år 12000 mil. Jag är nöjd med dess prestation utan tvekan.

Dessvärre hjälpte det inte att ta bort k[…]

Polestar 2 har samma problem. Där räcker[…]

Jeg har en Volvo 164E -74 med lystblått skin[…]

Tack för svaret. Bra idé att ta hand o[…]