Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vilket chipp ska jag välja?

Rent Etanolchipp 280hk
1
10%
Flexiful chipp 250hk
9
90%
Användarvisningsbild
av Cimmen
Hej på er!

Jag tänkte berätta att jag ska etanolkonventera min V70 2.5T AWD. Jag ringde Autotech om dom tog 7500:- + spridare så i runda slängar 10.000:- för det kalaset. Inte så farligt tycker jag med tanke på att ett chipp på BSR kostar 7.900:- och nu får jag mer hästar samt att jag är Miljövänlig.

Hur som det har ju varit mycket diskutioner om det här med att motorerna inte ska hålla, jag chansar... vad kan hända som inte kan hända med en vanlig chippad bil?? Smällar man får ta om det händer, annars så kommer jag alltid att fundera på varför jag inte gjorde det...

Jag har räknat lite på det ekonomiska, vi får förutsätta att diffen mellan bensinen och etanolen är bestående... Jag tog lite siffror när jag tankade på JET sist... Jag tankar ALLTID 98 varför det blir med fördelaktigt för mig.

98okt. 12:56 /liter
E85 7:42 /liter

Det ger en diff på 5:14.

Bilen drar idag 1 liter milen blandat och den förbrukningen ska öka med 30% säger dom så då kommer den att dra 1,3l/mil.

Jag kör 3000 mil per år och med bensin så blir det 37,680:- :shock: men med E85 så blir det 28,938:- :o Diffen blir då per år 8742:- :lol:

Nu är det säker glädjesiffror men säg att jag kör "in" 5000:- per år och då har jag 280hk :D ...

Nu till baksidan för det finns det ju alltid en...
jag har 2 val:
1. antingen så blir det ett Flexifuel chipp och då får jag 250hk men kan köra både på bensin och etanol (det blir säkert någon skillnad i effekt bränslerna emellan).
+kan köra både på bensin och etanol, enklare för tanten, smidigare då det är -20 ute.
- Mindre hästkrafter för samma pengar

2. eller så blir det ett rent Etanolchipp och då får jag 280hk men kan då endast köra på etanol, skulle jag köra på etanol så spikar motorn sönder om man belastar...
+ fler hästkraftter, miljövänligare, coolhetsfaktor... :lol:
- kan vara svårstatad på vintern

Vad skulle du ha gjort???
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag skulle tagit Flexifuel chippet eftersom jag bor i Norrbotten och det blir rätt så kallt på vintern = Svårstartad med etanol. & så finns det ju inte etanol överallt om man går ännu högre upp i landet, men jag tycker nog du ska välja etanol chippet när du bor så långt söderut, jag kan inte tänka mig att det är svårstartat på vintern då... å du får ju mer hästar då också, men nackdelen blir ju då att det bara går att tanka med etanol om du nu åker utomlands eller nåt sånt. Där det inte finns..
Användarvisningsbild
av Loner
Är det chip, eller mjukvara dom byter?

För är det bara mjukvara typ BSR PPC, så kan man ju alltid gå tillbaka till bensindrift vintertid..

/L
Användarvisningsbild
av Cimmen
Loner skrev:Är det chip, eller mjukvara dom byter?

För är det bara mjukvara typ BSR PPC, så kan man ju alltid gå tillbaka till bensindrift vintertid..

/L
Jag tror det är mjukvara, chippet finns inte till V70 än utan dom får göra ett chipp till min på plats vilket iofs blir bättre då det blir precis som jag vill ha det :)
av Tech
No guts no glory.

Siffrorna ser ju bra ut, men....

Ställ dem kontra ev motorhaveri,,,, du får köra många mil innan du kört in ngt sånt :lol:

Men du ska ha en eloge för att du prövar så kan vi andra göra samma sak ifall det funkar :D
av Kena
Du glömde tätare oljebyten i din kalkyl.
Användarvisningsbild
av Cimmen
Kena skrev:Du glömde tätare oljebyten i din kalkyl.
Jag byter redan idag olja varje 1000:e mil ;)
Användarvisningsbild
av Cimmen
Tech skrev:No guts no glory.

Siffrorna ser ju bra ut, men....

Ställ dem kontra ev motorhaveri,,,, du får köra många mil innan du kört in ngt sånt :lol:
Frågan är vad som kan hända, jag har inte sett ett enda dokumenterat fall dä felet beror på etanoldrift... varför är alla så jäkla rädda??? :evil:
av bsba
Biltillverkarna är så rädda för att deras motorer ska haverera pga. att folk mixtrat med etanol (vilket man ogärna erkänner) och att de ska få dåligt rykte.
Själv har jag kört min 855 2,5 på 25 % etanol ett tag och den verkar bara må bra av det, blir lite piggare, men törstigare.
av matzen10
Jag skulle använda Etanolchipet, om det oxå monteras en speciell värmare för bränslet som finns! Annars KAN du vara beroende av att ha en motorvärmare/bränslevärmare (original-bränslevärmare menar jag alltså).
För visst blir det kallt även i Småland ibland :-)
Kolla in etanltrådarna som finns här i forumet, eller har du gjort det?? Slå ett mess till Nybble_Gefle som är bra på frågeställningar och Etanol!!

M V H
--> matz

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]