- tis 29 maj 2007, 19:52
#107700
Hej på er!
Jag tänkte berätta att jag ska etanolkonventera min V70 2.5T AWD. Jag ringde Autotech om dom tog 7500:- + spridare så i runda slängar 10.000:- för det kalaset. Inte så farligt tycker jag med tanke på att ett chipp på BSR kostar 7.900:- och nu får jag mer hästar samt att jag är Miljövänlig.
Hur som det har ju varit mycket diskutioner om det här med att motorerna inte ska hålla, jag chansar... vad kan hända som inte kan hända med en vanlig chippad bil?? Smällar man får ta om det händer, annars så kommer jag alltid att fundera på varför jag inte gjorde det...
Jag har räknat lite på det ekonomiska, vi får förutsätta att diffen mellan bensinen och etanolen är bestående... Jag tog lite siffror när jag tankade på JET sist... Jag tankar ALLTID 98 varför det blir med fördelaktigt för mig.
98okt. 12:56 /liter
E85 7:42 /liter
Det ger en diff på 5:14.
Bilen drar idag 1 liter milen blandat och den förbrukningen ska öka med 30% säger dom så då kommer den att dra 1,3l/mil.
Jag kör 3000 mil per år och med bensin så blir det 37,680:- :shock: men med E85 så blir det 28,938:- :o Diffen blir då per år 8742:- :lol:
Nu är det säker glädjesiffror men säg att jag kör "in" 5000:- per år och då har jag 280hk :D ...
Nu till baksidan för det finns det ju alltid en...
jag har 2 val:
1. antingen så blir det ett Flexifuel chipp och då får jag 250hk men kan köra både på bensin och etanol (det blir säkert någon skillnad i effekt bränslerna emellan).
+kan köra både på bensin och etanol, enklare för tanten, smidigare då det är -20 ute.
- Mindre hästkrafter för samma pengar
2. eller så blir det ett rent Etanolchipp och då får jag 280hk men kan då endast köra på etanol, skulle jag köra på etanol så spikar motorn sönder om man belastar...
+ fler hästkraftter, miljövänligare, coolhetsfaktor... :lol:
- kan vara svårstatad på vintern
Vad skulle du ha gjort???
Jag tänkte berätta att jag ska etanolkonventera min V70 2.5T AWD. Jag ringde Autotech om dom tog 7500:- + spridare så i runda slängar 10.000:- för det kalaset. Inte så farligt tycker jag med tanke på att ett chipp på BSR kostar 7.900:- och nu får jag mer hästar samt att jag är Miljövänlig.
Hur som det har ju varit mycket diskutioner om det här med att motorerna inte ska hålla, jag chansar... vad kan hända som inte kan hända med en vanlig chippad bil?? Smällar man får ta om det händer, annars så kommer jag alltid att fundera på varför jag inte gjorde det...
Jag har räknat lite på det ekonomiska, vi får förutsätta att diffen mellan bensinen och etanolen är bestående... Jag tog lite siffror när jag tankade på JET sist... Jag tankar ALLTID 98 varför det blir med fördelaktigt för mig.
98okt. 12:56 /liter
E85 7:42 /liter
Det ger en diff på 5:14.
Bilen drar idag 1 liter milen blandat och den förbrukningen ska öka med 30% säger dom så då kommer den att dra 1,3l/mil.
Jag kör 3000 mil per år och med bensin så blir det 37,680:- :shock: men med E85 så blir det 28,938:- :o Diffen blir då per år 8742:- :lol:
Nu är det säker glädjesiffror men säg att jag kör "in" 5000:- per år och då har jag 280hk :D ...
Nu till baksidan för det finns det ju alltid en...
jag har 2 val:
1. antingen så blir det ett Flexifuel chipp och då får jag 250hk men kan köra både på bensin och etanol (det blir säkert någon skillnad i effekt bränslerna emellan).
+kan köra både på bensin och etanol, enklare för tanten, smidigare då det är -20 ute.
- Mindre hästkrafter för samma pengar
2. eller så blir det ett rent Etanolchipp och då får jag 280hk men kan då endast köra på etanol, skulle jag köra på etanol så spikar motorn sönder om man belastar...
+ fler hästkraftter, miljövänligare, coolhetsfaktor... :lol:
- kan vara svårstatad på vintern
Vad skulle du ha gjort???
Volvo V70 2.5T AWD -04 (DLS sound, svart)
Volvo BM 650T -76 (med Quicke lastare)
Massy Ferguson TEF20 -54 (simons sportsystem)
Massy Fergusson TEA20 -54 (under renovering)
Volvo BM 650T -76 (med Quicke lastare)
Massy Ferguson TEF20 -54 (simons sportsystem)
Massy Fergusson TEA20 -54 (under renovering)