Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av M.P
Halloj

Har V70 -05 och i söndags på långkörning sa displayen "Fyll på olja", kollade stickan och den var cirka 3mm över Min så det var bara en varning. Hade dock 30 mil kvar så tänkte att jag slår i 0,5L så jag slipper meddelandet.
Kollade Statoil och OK/Q8 men ingen hade någon 0W30 utan det fick bli det närmaste en 5W30, A5/B5 av märke OK/Q8 Elite, pris 190kr/lit, urk.

Den har rätt kvalitetskrav men frågan är om det är ok att köra med 0,5L av annan viskositet (5W blandat med 0W), ska ringa verkstan och höra men tänkte att jag slänger frågan hit för att om möjligt få två utlåtanden.

Jag har Service i September och då har den nog gått 2500 mil sedan Sept -06, menar att 5W30 inte kommer att vara i när det blir kallt.

Står för övrigt att Volvo rekommenderar Castrol på oljelocket så det kändes lite "B" att hälla på OK/Q8.
Användarvisningsbild
av camaro69
Ingen fara.

Du kan sova lugnt om nätterna. Det är ju inga högprestanda motorer som skall köras i extrem kyla.
Ställer du frågan till verkstan, så har du fixat ett gott skratt till eftermiddagsfikat. :wink:

Men frågar man inte, får man inget veta. :idea:

:D
av M.P
Bra :D, det var vad jag trodde men man behöver få medhåll någon gång. Vid nästa service ska jag be att få en flaska av "samma sort" som dom häller i så man har om det skulle behövas en halvliter vid 2000 mil igen. Det borde fasen vara rutin på att dom slänger i en skvätt i skuffen :idea: (alltså i flaska då förståss).
av PoloPrinsen
Eller istället för att be dem om att slänga i lite extra olja i skuffen -i flaska ;-) - så köper du redan nu 0w30 olja/ det instruktionsboken säger. i en enlitersförpackning som du bedömmer att det är lätt att hälla ur utan att spilla på motorn. Då har du olja tills nästa gång och vet exakt vad det är du har med dig.
190 kr litern känns inte sååå härligt för okolja.. hehe ;-) men som tidigare svaret; den skadar inte att ha i, du gjorde helt rätt för motorn.

mvh PP
Användarvisningsbild
av Scania
Gemini__ skrev:Ett tips om ni är ute efter billig olja är att handla från http://www.mapodo.de.

Mvh:
Thomas
Tack för tipset!
Ta bort punkten efter "de" så fungerar länken:
http://www.mapodo.de
av Gemini__
Ja justja, slarv från min sida. =)

Fraktkostnad tillkommer men det är inga större summor. Senast köpte jag 17l olja, fraktkostnaden per liter blir då försumbar.

Mvh:
Thomas
Användarvisningsbild
av greeeken
Wooooha det var billigt
av jbl
Jag handlar ifrån mapodo också. Köpte 22 liter Castrol RS 0W40 för 82kr/liter allt inräknat. Billigt och dessutom senaste kvaliten API SM.
Användarvisningsbild
av C.W.
jbl.
:roll:
Kostar nu ~70 spänn litern.
Är lite frågande om kvalite'n på RS.
Edge kostar 90 spänn litern + frakt och den skall ha samma kvalite som RS.
Vilken borde man välja?? :???:

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]