Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en V70N 2,4T -02 som har börjat låta lite kenpigt i instumentpanelen. Har på annat håll fått reda på att det är bromsservot alternativt AC:n. Men idag larmade bilen på att det var för låg livå i bromsoljan, vilket tyder på att det läcker någonstans.

Finns det någon annan förklaring än att det är bromsservon?

Byter man hela servon eller bara någon packning?

Vad går ett byte till på Volvoverkstad?

Kan jag helt förlora bromverkan trots att jag ser till att hålla bra nivå på bromsoljan?
av Frigge
Pysandet o nivån brukar inte ha med varann att göra, ljudet beror på ett vacuumläckage och att den varnar för nivå brukar bero på att klotsarna börjar bli dåliga.
Det som gör att det pyser är axeltätningen in i bromsförstärkaren, tyvärr finns det ingen packning/tätning att byta utan det är komplett Bromsförstärkare. Skulle tippa på ca 6-7000 kr i reparation med en Ny Förstärkare.
av hup
Ok, då ska jag ta ett kik på bromsklotsarna, i annat fall fylla på lite bromsvätska.

Vad blir det mer för symtom än pysandet? Är den trasig nu? Fungerar den men man får stå ut med pysandet? Är 6-7000 kr inkl. arbete?
Användarvisningsbild
av Bothner
Tänk på att om du fyller på bromsvätska och dina klossar är mycket slitna både bak och fram, så kan det vid klossbyte sedan rinna över i bromsvätskebehållaren! Där ska det finnas en liten luftmängd överst för att ta upp expansionen när bromsvätskan blir varm.
av hup
Är det farligt att köra vidare med en pysande bromsservo? Minskar funktionen? Behöver jag få det fixat snarast eller kan man köra med det ett tag?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag har en V70N 2,4T -02 som har börjat låta lite kenpigt i instumentpanelen. Har på annat håll fått reda på att det är bromsservot alternativt AC:n. Men idag larmade bilen på att det var för låg livå i bromsoljan, vilket tyder på att det läcker någonstans.
Ska bilen larma om det är (för) lite servoolja kvar?

/Kalle
av hup
Kalle: Jag får upp ett meddelande om att det är för låg nivå i bromsoljan.

Jag kan inte få det till att ljudet har med inbromsningarna att göra, kan det bero på något annat? Luftspäll som har nå´t fuffens för sig?

Får ta en sväng till Volvo för feldiagnos.
av zenobia
http://volvospeed.com/vs_forum/index.ph ... hl=booster#

"The gray part is just a bellows/protector to keep stuff out of the shaft. The other arrow thats pointing to the black ring at the bottom is actually the seal. That seal come out and thats where the hissing and vacuum leak happens. It looks like your black seal may not be in all the way hard to tell although those are good pics. Give it a good look with lots of light to determine if in fact that seal is out some what or not. Thats the problem and you can't get just the seal to replace it."
av Kena
Låter det när du inte bromsar? stäng av ecc, blir det tyst då? då borde du väl hitta vad det är
av hup
Felet var att det var för lite kylmedium. Man fyllde på och nu fungerar den fin fint igen och väsandet är borta.

Man provtryckte men hittade ingen läcka, dock fyllde dom även på lite spårvätska i systemet så att man i eftrehand kan hitta en ev. läcka med hjälpa av UV-lampa.

Bromsvätskan försvinner inte längre, förmodligen klossarna som slitits lite...

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]