Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daven
Jag undrar om någon fler haft detta problem. När jag kör rakt fram och rör ratten lite fram och tillbaka känns det som ett litet glapp I styrningen. Likaså när jag kör i en större rondell så känns det som att däcken stretar lite mot varandra. Jag har försökt hitta någon felande länk i styrningen men det finns inte. Jag har påtalat det vid besiktning men de hittar inte heller något fel. Bilen nöter inte däcken ojämnt. Fyrhjulsinställning är gjord och det blev något bättre troligen pga att toe in var lite fel. Camber var lite fel på vänster sida men "knappt inne på rött". Någon som har några idéer?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Kolla efter glapp i styrlederna också, inte säkert att bilprovningen slår ner på det om det är tillräckligt litet..
Ryck/tryck i hjulen kl 3-9 (går att göra när bilen står på hjulen, däcken flexar tillräckligt) och känn om det glappar. Går dock att missta glappet i rattlåset för glapp i styrlederna, man kan dra en spännrem mellan ratten och stolschassiet så att ratten spänner mot rattlåset i endera riktningen.
Ev glapp i styrväxel eller rattaxelknut kommer också att kännas.
av Daven
Jag väcker liv i den här tråden igen. Jag har nu först bytt rattaxelknuten och det var nog inget större fel på den. Det blev heller ingen skillnad på styrproblemen så nu återstår väl bara styrväxeln.
Hej ,

Tips :

Om du inte har gjort det redan så kolla först styrled och spindel led på bägge sidor. Är en söndring känns det lika som du beskriver.
Även ett väldig dåligt hjullager kan orsaka det.

Innan du ta an dig jobbet med styrväxeln.

Mvh LS
Senast redigerad av 1 Lostshadow, redigerad totalt 0 gånger.
Lyft framvagnen i luften och känn på däcken.

Glapp mellan 12 och 6? Spindelled
Glapp mellan 9 och 3? Styrleder

Glapp åt alla håll? Kan vara båda ovan eller hjullager. Bussningarna som håller stabilisatorstaget kan ha förstörts helt vilket kan ge en flummig känsla med. Den ska sitta i spänn med krängningshämmarna.
Luktar avgaser i kupen

Garanterat vevhusventilationen då. Har du […]

Snyggt jobbat!

ATF tycker iallafall jag känns väldigt b[…]

Sirenen fungerar.. och har inte problem att larmet[…]