Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alwie
Hej alla! Är ny på forumet pga brådskande problem. Är själv ganska okunnig men skulle vara extremt tacksam för råd och hjälp.

Är på bilsemester med familjen i min V70 -04. Är just nu i Köpenhamn. Servon (gissar jag) gav upp på en parkering igår, och när jag senare kom fram såg jag att batterilampan börjat lysa.

Provade att starta bilen idag, den går igång bra men batterilampan lyser och servon död.

Kanske bra att veta:
Mitt batteri strulade i vintras då jag vissa morgnar inte kunde få igång bilen. Jag skaffade därför en batteristartare som löste problemet. Den har också varnat om larmsystemet på instrumentpanelen, vilket jag ignorerat. Bilen har utan någon direkt anledning börjat blinka när den varit parkerad tidigare.

Det jag undrar är först och främst är om bilen är säker att köra? Om det bara påverkar typ ACn och servon är det en sak. Men om säkerheten blir lidande är det en annan femma. Jag har googlat lite och får inga tydliga svar. Vill åtminstone komma över gränsen, och gärna hela vägen hem. Och allra helst vill jag inte avbryta roadtripen.f

Hjälp! Tack!
Jag skulle nog inte våga åka mer än en halvtimme åt gången utan generator (förutsatt att man kan ha halvljuset och allt annat onödigt släckt och startar med fulladdat batteri).
Är det remmen som gått av så är det smartast att köpa en ny rem förstås :-) Annars bör man nog stanna och ladda emellanåt
Tack för alla svar!

Får titta på multiremmen. Är den hel är det förmodligen generatorn då eller?

Det där med att byta rem själv fixar jag inte, speciellt inte i nuläget. Att stanna var 30e minut och ladda, hur gör jag det menar du? Har en liten laddare/startare (Noco boost plus), räcker den att ladda med eller hur tänker de att jag ska ladda?
Du får väl stanna på en mack eller nåt matställe och be om att få koppla in dig på elnätet :-)
Eftersom servot dog samtidigt med generatorn så är det med stor sannolikhet remmen.
Köp en rem och ta hjälp med monteringen på nån verkstad, enda säkra sättet att inte bli strandsatt på något väldigt olämpligt ställe :oops:
Alwie skrev: mån 31 jul 2023, 21:57 Tack för alla svar!

Får titta på multiremmen. Är den hel är det förmodligen generatorn då eller?

Det där med att byta rem själv fixar jag inte, speciellt inte i nuläget. Att stanna var 30e minut och ladda, hur gör jag det menar du? Har en liten laddare/startare (Noco boost plus), räcker den att ladda med eller hur tänker de att jag ska ladda?
Kör du utan laddning kommer bilen tillslut dö. Med ett fulladdat batteri så kanske du tar dig 5 mil om du riktigt snålar in på alla förbrukare i bilen.

Är batteriet tomt så måste du ladda med din laddare, då måste du ju ha tillgång till 230v uttag, då bilens generator inte laddar batteriet under körning.

Hur länge måste du ladda då per gång? Tjaaa iaf några timmar beroende på hur batteriet mår. Kanske 12h om du vill ha det något så fullt.
Alwie skrev:Jag har 8h hem från Köpenhamn och en 2 åring i bilen. Får nog hitta en dansk mekaniker om vi ska komma hem säkert.
Du kommer max 30 minuter utan generator med alla förbrukare av.
Kanske mer men det är marginellt.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]