Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trasker
Har varit på första långstyrning med vår XC70 2.5T automat 2004.

Blev typ 200 mil i Sverige och Norge.

I stad är den ju TÖRSTIG men det var inte snål på långkörning heller.

Landade på 0.98. Tilläggas bör att i Norge sjönk snittet något pga att det är mycket 80-väg där.

Inte för att det spelar någon större roll och vi hade ju både takbox och fullt med packning, men är det inte lite väl?

Satte på Hakka Blue 3 dagen innan vi åkte och dom får ju tyst på allvar. Helt underbart att glida fram i tystnaden (förutom tjatet från barnen då).
Fredd65 skrev:Min s80 2.5 t med 23500mil på mätaren drog 0.77 på långkörning, ca 81mil blev det.Det var ganska många 80km/t sträckor på den resan dock!!
Automat?
Vi har en vanlig V70 -04 manuell och har inga problem att ligga under 0.8L/mil och med lite ansträngning går det att komma ner runt 0.7L/mil på lite längre körningar, även med takbox, familj och packning.

Tricket är jämn gas, motorbromsa och helst ligga närmare 80 än 90 km/h

Jag tror helt enkelt att XC är kruxet, är det mycket gas och broms kan även en automat bidra till hög förbrukning.

Nu när sambon har bilen och åker under milen på varje resa ligger snittet på 0.9-1.L/mil

Användarvisningsbild
av 144
1L/mil låter inte orimligt med 4WD, takbox och fullt lass. Min 2WD med manuell låda kommer lätt under 0,8. Den har rullat ca. 34k mil.
Helt rimligt. AWD med XC70:s luftmotstånd drar soppa. Den motorn är inte känd för att dra lite heller. Takbox lägger ju på både vikt och sabbar delvis luftmotståndet. Extra vikt i form av last ytterligare tyngd att dra. Granne hade den bilen ca 2017 och sålde den just pga den drog mycket - men väldigt bra jaktbil vart det :-)

Vad för däckdimension och vilket lufttryck körde du med all den lasten?
Momentanförbrukning borde ligga under 0.8 tycker jag om hastigheten understiger 100km/h. Motorn är rejält törstig vid gaspådrag men ligger man och maler i 80-90 ska det inte vara så farligt, inte ens med takbox.

Däcktryck kan såklart vara en faktor, jag kör på cirka 2.7kg och har med fwd inga problem att ligga på 0.6-0.65 på 80-väg.

Klart att det blir gubbkörning om man vill hålla ner förbrukningen och tyvärr är det svårt när 2.5t svarar bra på gasen så det är lätt att glömma av sig....
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]