Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stukastini
Ni får säkert "vad ska jag köpa" trådar hela tiden så ber om ursäkt för det. Men sitter här och ska cälja bil så behöver lite åsikter.

Jag har precis blivit pappa, har en grabb på 6 veckor så nu behöver stabil och bra familjekombi. MEN! ;), jag är bara 23 år och tänker verkligen inte kasta in handuken vad det gäller bilintresset. Vill nu ha en Kombi som har Turbo, är lite sportig, går vasst och är redo för härliga gaspådrag men som samtidigt är relativt driftsäker och passar för ett familjeliv. Valet blev då Saab 9-5, men så av någon anledning kom jag att tänka på V70 T5, ju mer jag kikat under dagen desto mer intresserad blev jag.

Jag har aldrig ägt en Volvo så tänkte här dra lite frågor till er mer kunniga. Jag kommer köpa runt 99-02 av vad jag kikat på hitills. Runt 100 000:- i budget.

1: Vad skall man tänka på vid ett eventuellt köp av V70?
2: Finns det några vanliga, återkommande fel?
3: Kaross/Rostskydd är den bra?
4: Hur viktig är serviceboken?, givetvis vill jag ha servicebok tänkte mest om någon tex servat på verkstad 2 ggr / 10 000 mil och resten påstått är servat hemma, skall man vända på klacken då? (Givetvis stor prutmå´n)
5: Motorn är pigg?, stark?, dess karaktär. Som sagt aldrig kört volvo =).
6: Stor skillnad efter Steg 1 chip?
7: Många T5or på nätet är import, hur kan man se om milen verkligen stämmer?
8: Hur står sig en T5a mot en 9-5 Aero?

Det var väll det mesta, hoppas ni har lust att hjälpa mig lite.

/Robban
av stukastini
Oj fel forumdel va :S, sorry.

67 visningar inte ett svar? :shock:
stukastini skrev:Ni får säkert "vad ska jag köpa" trådar hela tiden så ber om ursäkt för det. Men sitter här och ska cälja bil så behöver lite åsikter.

Jag har precis blivit pappa, har en grabb på 6 veckor så nu behöver stabil och bra familjekombi. MEN! ;), jag är bara 23 år och tänker verkligen inte kasta in handuken vad det gäller bilintresset. Vill nu ha en Kombi som har Turbo, är lite sportig, går vasst och är redo för härliga gaspådrag men som samtidigt är relativt driftsäker och passar för ett familjeliv. Valet blev då Saab 9-5, men så av någon anledning kom jag att tänka på V70 T5, ju mer jag kikat under dagen desto mer intresserad blev jag.

Jag har aldrig ägt en Volvo så tänkte här dra lite frågor till er mer kunniga. Jag kommer köpa runt 99-02 av vad jag kikat på hitills. Runt 100 000:- i budget.

4: Hur viktig är serviceboken?, givetvis vill jag ha servicebok tänkte mest om någon tex servat på verkstad 2 ggr / 10 000 mil och resten påstått är servat hemma, skall man vända på klacken då? (Givetvis stor prutmå´n)
5: Motorn är pigg?, stark?, dess karaktär. Som sagt aldrig kört volvo =).

Det var väll det mesta, hoppas ni har lust att hjälpa mig lite.

/Robban

Full servicebok, gasspjäll bytt, kolla framvagn (bussningar, stag)
Se ovan
Mycket bra rostskydd (jag har en årsmodell 2000 och har ingen rost)
Servicebok är mycket viktig, volvo har gjort en del uppdateringar under åren och det krävs ett diagnostik prg. för felkodsavläsning.
5: Motorn är pigg?, stark?, dess karaktär. Som sagt aldrig kört volvo =). Mycket kraftfull motor men den kräver lite varv (fulltrycksturbo)

Ingen aning, jag har automat och vill inte knäcka den. Dessutom räcker 250 pållar ganska långt
Diagnosverktyg, men å andra sidan går allt att manipulera om gärna vill.
Jag vill påstå att Aero är en roligare bil men T5 har lite mer premiumkänsla

Högst subjektiva åsikter såklart :D
Användarvisningsbild
av greeeken
Kolla serviceboken så klart. Alltid viktigt med rätt servad bil.
Roskyddet är mkt bra, finns så klart måndags exemplar.

Som tidigare sagts , kolla gasspjället, det händer ofta att tomgången dippar o bilen nästan dör. Går att rengöra spjället.
På 00-01 bilar så kolla att förarlåset går att låsa med fjärren. Det händer ofta att när man låser så ploppar förardörrens lås upp. Oj vilken svenska :D

Det går på ca 3000 kr att byta.

JA de klart de blir skillnad med chip. Det gäller ju Saaben oxå.
Vilken du ska välja? Ja svårt att säga, måste ju provköra båda.
T5an står sig bra mot Aeron.

Importerade bilar är svåra att kolla. Koppla upp mot dator säger inte mkt.
Men de är mer uttrustade om dom kommer från tyskland o så.

Jag älskar volvo MEN jag hade valt Saaben.
av stukastini
2 st som rekomenderar Saaben för T5an, och jag som börjar gilla Volvon haha :D, kikat på lite lagom styling tror de går att få den fin. Men men, bra med åsikter. Jag får ta en funderare.
av Tech
Passa dig för 9-5:ans motor...

Har haft stora bekymmer med ras pga dålig smörjning,

Vet att SAAB gått in med godwill men då gäller att alla servicar e gjorda osv, å givetvis ingen chippning.

Sen e ju växellådan värdelös.

Kolla vilket år de gjorde om motorn...

Men å andra sidan har ju Volvo sina bekymmer ,, kanske inte lika dyra men dock
av stukastini
Tech skrev:Passa dig för 9-5:ans motor...

Vet att SAAB gått in med godwill men då gäller att alla servicar e gjorda osv, å givetvis ingen chippning.

Om jag ska ha en saab så måste jag ha en Aero, för annars lär jag chippa =). Och som du sa har jag också tänkt på är ju att chippning dödar garantin. Aero finns inte alls i lika bra prisklasser som dom andra. I så fall har dom trippat upp på 19-23 000 mil vilket jag tycker är lite långt för mig.

Sen så alla har väll alla bilar sina bekymmer det är så sant. Men V70in kan jag få bättre pris på av vad jag sett hitills och då har den dessutom gått mindre, ganska mycket mindre för den delen, och så är den 240hk Om jag renoverar och håller den fin tror jag att det är lättare att få igen pengarna på den. Man får aldrig igen allt men att tex köpa en saab för 100 000 som sen går upp en bra bit över 20 000 lär inte vara så lättsåld. Skulle den sen rasa blir det inte roligt.

Är lite kluven =).

Sen sa en kompis att det finns 2 V70 modeller samma år, om det var 01 eller 02. Finns det någon fördel/nackdel med dom? Vilken skall man välja? Den nya här mer utåtgående baklysen, den gamla mer raka, eller hur man skall säga =)
Användarvisningsbild
av exup
stukastini skrev:
Tech skrev:Passa dig för 9-5:ans motor...

Om jag ska ha en saab så måste jag ha en Aero, för annars lär jag chippa =). Och som du sa har jag också tänkt på är ju att chippning dödar garantin. Aero finns inte alls i lika bra prisklasser som dom andra. I så fall har dom trippat upp på 19-23 000 mil vilket jag tycker är lite långt för mig.

Sen så alla har väll alla bilar sina bekymmer det är så sant. Men V70in kan jag få bättre pris på av vad jag sett hitills och då har den dessutom gått mindre, ganska mycket mindre för den delen, och så är den 240hk Om jag renoverar och håller den fin tror jag att det är lättare att få igen pengarna på den. Man får aldrig igen allt men att tex köpa en saab för 100 000 som sen går upp en bra bit över 20 000 lär inte vara så lättsåld. Skulle den sen rasa blir det inte roligt.

Är lite kluven =).

Sen sa en kompis att det finns 2 V70 modeller samma år, om det var 01 eller 02. Finns det någon fördel/nackdel med dom? Vilken skall man välja? Den nya här mer utåtgående baklysen, den gamla mer raka, eller hur man skall säga =)
00 fanns det två olika V70/V70N
Användarvisningsbild
av greeeken
-Om man kollar på blocket finns det ett antal bra aeros att välja på.
växellådan som är kass? nja de mer på 9-3 orna det är så.
JA hade valt aero mest för att ja aldrig ägt nån :-p
Dom lär o¨å vara mer bensinsnåla än t5an

VA är skillnaden mellan att chippa volvo o saab. De precis samma.
chippar du så ryker arantier thats it.

Frågan är varför en kombi?????
ÄRe pga familj o så?
Kolla då vilken som rymmer mest, drar minst med mera
Användarvisningsbild
av exup
Personligen så tycker jag att kombin är snyggare oavsett modell :wink: Aeron är billigare att köpa än T5,jag kollade alla möjliga innan vi bestämde oss för att köpa ny bil(även Saab 9-5 kombi).
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]